23948sdkhjf

DEBAT: Mangel på arbejdskraft skyldes byggebranchens imageproblem

| Af Anette Maria Christensen, indehaver af Koncept Marketing | Tip redaktionen om en historie

Byggeriet har et imageproblem som en branche, der ikke er speciel attraktiv at gøre karriere i, og det skyldes tre forhold, mener indehaver af et brandingbureau Anette Maria Christensen

Dansk Byggeri øger nu indsatsen for at få den unge generation ind i byggebranchen med et nyt brobygningsprojekt mellem landets skoler og byggebranchens virksomheder.

Men manglen på arbejdskraft skyldes, at byggebranchen har et imageproblem som en branche, der ikke er speciel attraktiv at gøre karriere i.

At byggebranchen ikke står først på ønskesedlen hos landets unge skyldes branchens manglende evne til at brande sig som en attraktiv branche med vækst og gode karrieremuligheder.

Branchens imageproblem skyldes primært tre forhold: virksomhedernes manglende profilering, et opdelt mediebillede og fagorganisationernes manglende tilskyndelse til virksomhedsbranding.

Mangler interesse for branding

En grundlæggende præmis for at tegne branchen som succesfuld er virksomhedernes egen profilering.

Som brandingspecialist med speciale inden for byggebranchen ser jeg det gang på gang. Trods både vækst og ambitioner, ja så er branding ikke lagt ind i virksomhedens strategi.

Faktisk er ledelsen sjældent klar over, hvad virksomhedens image præcist er - og hvad man i grunden ønsker det skal være.

Det skyldes måske, at det er en traditionsbundet branche, funderet på relationssalg. Virksomhederne overser, at branding gør virksomheden mere attraktiv både som leverandør og arbejdsgiver, og at det er virksomhedens brand, der hiver ordren i land, når konkurrencen er tæt. Den fremtidige arbejdsstyrke vil tilhøre dem, der formidler virksomhedens succeser og fremstår som en attraktiv arbejdsplads.

Et opdelt mediebillede

Som noget særligt har byggebranchen sine egne medier. Det giver virksomhederne mulighed for at profilere sig internt i branchen.

Desværre har landets øvrige medier stort set ekskluderet byggebranchen fra deres verdensbillede. Kun få historier kommer i de landsdækkende medier, der kun fortæller om social dumpning, forsinkelse af store projekter, lyssky karteldannelser eller andet skandalestof.

Det gør branchen til en forholdsvis lukket branche, som aldrig rigtig kommer ud over egne cirkler.

Ingen tilskyndelse til branding

På topniveau i fagorganisationerne er man sikkert ikke uenig i, at branding er vigtigt for medlemmerne.

Desværre når denne holdning aldrig længere end til fagorganisationerne selv. Det er i hvert fald ikke mit indtryk, at der igangsættes kampagner, udbydes kurser eller andet, der kan hjælpe medlemmerne til at blive bedre til at profilere deres virksomhed i jagten på vækst og kompetente medarbejdere.

Dette på trods af, at fagorganisationerne jo netop har mulighed for at sprede viden, der kan inspirere medlemmerne - og hjælpe dem til en bedre profilering.

Et stærkt brand skal leveres

Upassende adfærd giver hurtigt et misforstået billede af, at håndværkere er upålidelige, at rådgivere er dyre, og at entreprenører ikke holder, hvad de lover.

I brandingdisciplinen arbejder vi med at man "leverer sit brand".

Så vi må også se indad.

Det er en ledelsesopgave, at man som byggevirksomhed altid efterlader et godt indtryk. Skal byggebranchen forbedre sit image som værende en attraktiv branche at gøre karriere i, skal der arbejdes med branding både hos virksomhederne selv og hos fagorganisationerne, så branchen bliver tilpas interessant i såvel lokalsamfund og folkeskoler som i det samlede danske mediebillede.


Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Nyt om navne

Debat
Byggeriet halter efter på digitalisering

Plus

Licitationen 110 år
Flade tage og bro-kollaps

LICITATIONEN MENER: Svindel kan true opsvinget og danne grundlag for en ny finanskrise

"Vi har skubbet til grænsen for, hvad der kan lade sig gøre"

Kæmpe kirkebyggeri har manglet byggetilladelse i over 130 år

Nyhedsbrev

34.352 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

Licitationen 110 år
Ansvar er byggeriets stedbarn

Plus

Licitationen 110 år
Byggesjusk rammer både boliger og katedraler

Gårdhavehuse i Albertslund og det skæve tårn i Pisa er to sider af samme sag. I dagens afsnit af Licitationens 110 års jubilæumsserie ser vi på fejl og mangler gennem tiden

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Ordrerne strømmer ind hos installatørerne

Den danske installationsbranche øger for femte år i træk den samlede omsætning

Plus

El-installatør henter ansatte i industrien

Selvom hver tredje installationsvirksomhed angiver mangel på arbejdskraft som en udfordring for vækst, er der tegn på, at de bliver bedre til at øge staben

Rockwool lancerer ”nyt og revolutionerende” byggesystem

Rockwool søger typehusbyggere

Endnu en byggegigant nedskriver

Plus

Licitationen 110 år
Meldekontorer lukket ned på stribe

De fleste brancheforeninger havde indtil for få år siden meldekontorer, hvor deltagelse i licitationer blev meldt ind

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Nyt om navne

Plus

Licitationen 110 år
Bestikkelse og returkommission - også i byggeriet

LICITATIONEN MENER: Stress presser arbejdspladserne

Plus

Licitationen 110 år
Farverig kartelvirksomhed i byggeriet

Det har faktisk været lovligt at danne kartel engang. Og der er en række eksempler på karteller - også af den mere farverige art

Plus

Totalentreprenør er fundet til Valbys Idrætskollegium

Fynboer vinder boligprojekt i Kolding

Bygherre forventer rift om boligerne i nyt bykvarter, som nu skyder op i Kolding

Plus

Nye byggeopgaver på vej

LICITATIONEN MENER: Hindring af tyverier kræver samarbejde

Debat
Vi vil også meget hellere samarbejde

Alle de gode initiativer, som Dansk Byggeri og 3F har igangsat for at få faglærte, bør virke, før man snakker om hente flere borgere uden for EU til Danmark, lyder det i en replik fra 3F til Dansk Byggeri

Nyt om navne

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Løn og produktivitet skal følges ad

Nyt om navne

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Fremtidens fredning kan starte på Stevns

Historisk bygning får nyt look

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Dansk fabrik lukker: Tikkurila flytter produktion til hjemlandet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Projektet "Ella Mariehjemmet" er afleveret

Ny kran til Per Aarsleff

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Produal DK Webshop

Smårumsløsninger til gulvvarme fra Pettinaroli!

Farvede solceller i facaden - også i hvide?

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Sidste chance for at blive klar til AB18 & ABR18 - Tilmeld dig IKT-Leder uddannelsen nu!

Anerkendelse til trappefirmaet WOOD STEP

Man kan forvente kvalitetsmaskiner, når man handler med GreenTec - Michael Boldt Hansen

Større ledningsomlægning i forbindelse med opførelse af Letbanen

LANCERING af nyt produkt

Hold buffeen varm med VPD's varmebriks i rustfrit stål

Vi leverer hver uge nye svingkraner til alle typer virksomheder i hele Danmark

Elmålerens funktionalitet og grundlæggende egenskaber

Ajour System inviterer kunder og interesserede til gratis seminar i Aarhus, Vejle og Odense

Din logistik specialist i Danmark

Vil du stå for salget af vores uddannelser eller være vores nye mødebooker?

Ekstra belysning til Mikroskop

EL-Service sætter Børnehuset Hyldebakkegård i nyt lys

Dansk Boligbyg opfører 140 DGNB-sølv certificerede kollegieboliger ved Valb...

Projektering af transformerstationer 10-20/0,4 kV

Elinstallatør: Nøgleordene er service og kvalitet

Dorner’s nye AquaGard 7350V2 sanitære transportbånd har forbedret sikkerhed...

SnoerGlas laver komplekst glastårn på Christianshavn

Send til en kollega

0.322