DEBAT: Mangel på arbejdskraft skyldes byggebranchens imageproblem

| Af Anette Maria Christensen, indehaver af Koncept Marketing | Tip redaktionen om en historie

Byggeriet har et imageproblem som en branche, der ikke er speciel attraktiv at gøre karriere i, og det skyldes tre forhold, mener indehaver af et brandingbureau Anette Maria Christensen

Dansk Byggeri øger nu indsatsen for at få den unge generation ind i byggebranchen med et nyt brobygningsprojekt mellem landets skoler og byggebranchens virksomheder.

Men manglen på arbejdskraft skyldes, at byggebranchen har et imageproblem som en branche, der ikke er speciel attraktiv at gøre karriere i.

At byggebranchen ikke står først på ønskesedlen hos landets unge skyldes branchens manglende evne til at brande sig som en attraktiv branche med vækst og gode karrieremuligheder.

Branchens imageproblem skyldes primært tre forhold: virksomhedernes manglende profilering, et opdelt mediebillede og fagorganisationernes manglende tilskyndelse til virksomhedsbranding.

Mangler interesse for branding

En grundlæggende præmis for at tegne branchen som succesfuld er virksomhedernes egen profilering.

Som brandingspecialist med speciale inden for byggebranchen ser jeg det gang på gang. Trods både vækst og ambitioner, ja så er branding ikke lagt ind i virksomhedens strategi.

Faktisk er ledelsen sjældent klar over, hvad virksomhedens image præcist er - og hvad man i grunden ønsker det skal være.

Det skyldes måske, at det er en traditionsbundet branche, funderet på relationssalg. Virksomhederne overser, at branding gør virksomheden mere attraktiv både som leverandør og arbejdsgiver, og at det er virksomhedens brand, der hiver ordren i land, når konkurrencen er tæt. Den fremtidige arbejdsstyrke vil tilhøre dem, der formidler virksomhedens succeser og fremstår som en attraktiv arbejdsplads.

Et opdelt mediebillede

Som noget særligt har byggebranchen sine egne medier. Det giver virksomhederne mulighed for at profilere sig internt i branchen.

Desværre har landets øvrige medier stort set ekskluderet byggebranchen fra deres verdensbillede. Kun få historier kommer i de landsdækkende medier, der kun fortæller om social dumpning, forsinkelse af store projekter, lyssky karteldannelser eller andet skandalestof.

Det gør branchen til en forholdsvis lukket branche, som aldrig rigtig kommer ud over egne cirkler.

Ingen tilskyndelse til branding

På topniveau i fagorganisationerne er man sikkert ikke uenig i, at branding er vigtigt for medlemmerne.

Desværre når denne holdning aldrig længere end til fagorganisationerne selv. Det er i hvert fald ikke mit indtryk, at der igangsættes kampagner, udbydes kurser eller andet, der kan hjælpe medlemmerne til at blive bedre til at profilere deres virksomhed i jagten på vækst og kompetente medarbejdere.

Dette på trods af, at fagorganisationerne jo netop har mulighed for at sprede viden, der kan inspirere medlemmerne - og hjælpe dem til en bedre profilering.

Et stærkt brand skal leveres

Upassende adfærd giver hurtigt et misforstået billede af, at håndværkere er upålidelige, at rådgivere er dyre, og at entreprenører ikke holder, hvad de lover.

I brandingdisciplinen arbejder vi med at man "leverer sit brand".

Så vi må også se indad.

Det er en ledelsesopgave, at man som byggevirksomhed altid efterlader et godt indtryk. Skal byggebranchen forbedre sit image som værende en attraktiv branche at gøre karriere i, skal der arbejdes med branding både hos virksomhederne selv og hos fagorganisationerne, så branchen bliver tilpas interessant i såvel lokalsamfund og folkeskoler som i det samlede danske mediebillede.


Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Renovering og nybyggeri: JCN Bolig får stor opgave i Gellerup

188 nye blandede boliger opføres ved eksisterende boligblok i Aarhus-bydelen.

Plus

Byggeriet ser lyst på 2018

DI Byg og Dansk Byggeri forventer øget aktivitet og beskæftigelse inden for byggeri og anlæg i 2018. Det skærper dog udfordringer med rekruttering

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Betonproducent får strakspåbud efter dødsulykke

Plus

Malmos bytter elever i Norge

For at gøre sig mere attraktiv over for lærlinge udveksler Malmos A/S årligt to elever med den norske anlægsgartner Svein Boasson AS. Næste gang Malmos sender elever af sted er her til foråret

Plus

Anlægsgartner holder fast i Norge

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Lærerne skal vide mere

Plus

Højt humør og konkurrenceånd på Skills

Stemningen sitrede fra morgenstunden på Skills i Herning. 300 kombattanter var klar til at gå i krig med murerske, tommestok, skruenøgler, malerpensel og saks

Plus

Kendt husbygger får nyt millionsmæk

Det har været en dyr fornøjelse for Karsten Bülow at overtage ejerskabet af Bülow Huse, som kommer ud af det seneste regnskabsår med et nyt underskud i millionklassen

Plus

Ejer: Bülow Huse findes også i fremtiden

DM i Skills slår rekord fra morgenstunden

Plus

Nye byggeopgaver på vej

NCC bygger underjordisk rundkørsel

Entreprenørfirmaet er i gang med et omfattende vejprojekt på Færøerne

Aarhus-maler satser på porebeton

Plus

Klar - parat - SKILLS

Plus

Udflyttede styrelser får ikke nye bygninger

Plus

Fire kæmper om nyt betalingsanlæg til Storebælt

Video
Rejsegilde på Amagerværkets blok 4

Trods udfordringer holder den ambitiøse tidsplan.

Plus

Karteldømt entreprenør om bøde: Det er et voldsomt beløb

Genskabt Pihl & Søn vinder sit første byggeri

Pihl & Søn A/S skal i konsortium med LM Byg A/S stå for ny boligejendom i København til over en kvart milliard.

Eksklusive BIG-boliger er tæt byggestart

Lollandsk entreprenør modtager bøde for karteldannelse

Anlægs- og byggeentreprenør Troels Jørgensen A/S har accepteret en bøde på 3,2 mio. kroner for karteldannelse

SIB bygger butikscenter i Sønderborg

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Calum lukker aftaler for 400 mio. kroner

Plus

Ambassaden i Oslo: Masser af byggeopgaver på vej i Norge

Vis din mester, hvad du gerne vil

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Spar på kræfterne med verdensnyhed fra Bosch

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Midtjysk vinduesfabrik henter topchef helt udefra

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Made for real.

Så langt er DM i Skills-deltagerne fra Learnmark nået

Få besøg af vores mobile showroom.

Entreprenørgården i Aabenraa sparer tid ved hegnsklipning

Store visioner kræver solide materialer

Du betaler til millionfond, der aldrig bruges

Flexrør med ledninger - nu på QADDY®

C.C. Jensen A/S vælger Gross briketpresse fra Thrane Maskiner ApS

Ejner Hessel vælger ClassicMat™ til fremtidens bilhus

Metsä Wood dele viden om præfabrikerede elementer og øge anvendelsen af træ i byggeriet.

Hjælp dine gæster med at finde vej

Michael har afprøvet EL:CONs rotationsordning for lærlinge – nu er han udlært elektriker

Multifunktionelt spejl

Læs årets første Dansk VVS

Tre nye medarbejdere hos Shark & Co.

Rå pick-up på Kloakmessen

Learnmarks DM-deltagere gør status efter første konkurrencedag

Flere tusind kvadratmeter nyt domicil til NNE ombygget på rekordtid

Rejsegilde på arkiv for Københavns kulturarv

Café Sommerskos historiske lokale skifter hænder

Workshop ved HTH

Designgulv i blåt skaber blikfang

Plejer du dit virtuelle CV nok?

KTerhvervsbyg tredobler lønnen for andet år i træk

Hvorfor vælge en Kubota minigraver?

Send til en kollega

0.278