23948sdkhjf

Gylden niche opstod tilfældigt

Opførelsen af Aalborgs koncert- og kulturhus satte TL Byg på sporet af nye kompetencer inden for akustik
Det er i dag en helt klar del af vækstrategien hos TL Byg, at virksomheden skal satse på ekstraordinære byggerier, hvor der er særligt fokus på eksempelvis akustik, speciel arkitektur, bevaringsværdige bygninger, bæredygtighed og lignende.

Men faktisk er det kun godt fem år siden, de ekstraordinære byggerier opstod som en niche hos den nordjyske entreprenørvirksomhed.

"Det startede, da vi byggede Musikkens Hus (Aalborgs koncert- og kulturhus, red.). Kravene var så høje, at de blev et springbræt til, at vi kom ud over landegrænserne for at finde akustiske rådgivere, som kunne modsvare dem," fortæller direktør Jens Nielsen om projektet, som blev opført i perisoden fra 2010 til 2013.

Indbringende niche

Og dermed blev kimen sået til det, der siden har vist sig at være en indbringende niche for TL Byg, selv om det altså i starten var mere held end forstand.

"Helt ærligt var det lidt af en tilfældighed, for da vi først vandt Musikkens Hus, gik vi ind til opgaven med en vis portion ærefrygt. Men jo mere tid og energi, vi investerede, desto mere blev området afmystificeret. Og det har så betydet, at det akustiske byggeri er blomstret op som et stort forretningsområde for os," siger Jens Nielsen.

Han tilføjer, at samarbejdet med de udenlandske rådgivere i dag er formaliseret i en grad, så TL Byg ofte bruger dem i forbindelse med nye konkurrenceprojekter.

Læs også: " Nordjysk entreprenør vil være dobbelt så stor ".
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11