Status: Travl Transportminister uden penge
Transport- og bygningsminister Hans Chr. Schmidts indsats på vejområdet rækker kun til en middelmådig karakter, skriver Anders Hundahl, adm. direktør for brancheforeningen Asfaltindustrien
Og når jeg skal gøre status et år efter regeringsdannelse og udnævnelsen af Hans Chr. Schmidt til transport- og bygningsminister, kan den karakter, som regeringen får af Asfaltindustrien for så vidt angår indsatsen for vores veje kun række til et stort 4-tal. Den karakter gives for ”den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets mål, med adskillige væsentlige mangler”.
Mangler penge at gøre godt med
Det trækker op, at ministeren har været aktiv og faktisk fået gennemført en række gode vejtiltag. Men det trækker til gengæld gevaldigt ned, at regeringen ikke har givet ministeren nogen penge at gøre godt med – selv om det naturligvis ikke kun er Venstres skyld, at vi har et folketing, der ikke vægter vejene, hvilket er en helt skæv prioritering. For selv om 90 procent af trafikarbejdet foregår på vejene, ja så vil de forventeligt kun modtage 32 procent af midlerne til drift og vedligeholdelse de kommende år.
Men ministeren har som sagt ikke ligget på den lade side, og det skal han have ros for.
For det første har vi set, at der er sat gang i en række små projekter med stor samfundsmæssig gevinst. Her tænker jeg først og fremmest på en række ombygninger af rundkørsler og ramper i forbindelse med motorvejene som vi har set ved eksempelvis Kolding Vest, Svenstrup og Rønnede.
Cykelstier en del af løsningen
For det andet har det været en succes at finansiere (super)cykelstier sammen med kommunerne. Overalt i ladet slanger cykelstier sig som aldrig før. Og det er rigtig godt, for mere cyklisme i de store byområder er en vigtig del af løsningen på trængslen. Det eneste, jeg kunne ønske mig, er en endnu bedre sammenhæng i cykelstinettet over kommunegrænserne.
For det tredje har Hans Chr. Schmidt rejst land og rige rundt til en række dialogmøder. Jeg er glad for, at vores folkevalgte viser flaget, lytter og går i dialog med de borgere og brancher, der havde noget på hjertet til møderne.
Og for det fjerde og sidste skal ministeren have stor ros for at have holdt fast i Femern-forbindelsen, der vil komme til at udgøre en vigtig transportkorridor mellem Norden, Østdanmark og Europa. At ministeren har været meget aktiv over for de tyske politikere og interessenter har i høj grad været medvirkende til, at en bred politisk aftale om forbindelse har kunnet indgås.
Kommuner skal have hjælp
Skal regeringen hæve sin karakter hos Asfaltindustrien fra et 4-tal til et 7-tal, skal ministeren fortsætte den aktive linje og samtidig skaffe penge til veje. Det vil sige først og fremmest sikre, at statens ansvarlige myndighed for det overordnede vejnet, Vejdirektorat, får forlænget sine bevillinger, og at kommunerne får en hjælpende hånd til deres vejvedligeholdelse. Pengene har transport- og bygningsministeren i form af et milliardstort beløb, der står og samler støv i Infrastrukturfonden.
Skal regeringen gøre sig håb om et 10-tal, ja så skal den etablere en vejfond, der kan sikre en jævn aktivitet, så vi undgår dyr og skadelig stop-and-go, og sikre, at de danske veje kommer op på niveau igen. Hvis 12-tallet skal inden for rækkevidde, skal regeringen derudover starte en proces, så vi kan få ændret den offentlige budgetpraksis, så politikere og borgere kan se værdien af de investeringer, vi foretager i veje. Modsat i dag, hvor man kan poste millioner i en vej eller lade den forfalde fuldstændigt – uden at nogen af delene kan ses i budgettet.
Jeg ønsker ministeren god sensommer, tak for kampen og tak for indsatsen i det forløbne år. Og jeg håber på, at Venstres valgslogan ”Nu er det vejenes tur” bliver til virkelighed i det kommende folketingsår.