Pankas tilbage i overhalingsbanen efter flere år med bump på vejen

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Asfaltkoncernens topchef John Kruse Larsen forventer i år at runde milliarden i omsætning trods et politisk omskifteligt marked

Der kastes ofte politisk grus i maskineriet hos asfaltkoncernen Pankas, som udfører belægningsentrepriser i hele Nordeuropa. Men selv om skiftende politiske vinde betyder stor uforudsigelighed i forretningen, lægger Pankas mere asfalt på vejene både herhjemme og i udlandet, hvor koncernen henter næsten to tredjedele af sin omsætning.

Det betyder, at adm. direktør John Kruse Larsen efter nogle svære år med røde tal på bundlinjen efter finanskrisen nu kan melde om lys forude.

”Vores vækstforventning for 2016 lyder på cirka fem procent på toplinjen og uændret indtjening, men det bliver udelukkende i udlandet, at vi henter væksten. I Danmark forventer vi uændret omsætning,” siger John Kruse Larsen i et interview med Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Pankas indgår i det slægtsejede konglomerat Grønbech Holding, men har rødder helt tilbage til 1930’ernes byggekonsortium Ny Kalkbrænderi. Sidste år omsatte Pankas for 966 mio. kr. og mere end fordoblede årets resultat til 30 mio. kr. Det skyldtes især en positiv udvikling i Tyskland og Østeuropa, som er koncernens største markeder. Netop Østeuropa - nærmere betegnet Tjekkiet - gav ellers Pankas øretæver tilbage i 2013, da selskabet først tabte 75 mio. kr. på en samarbejdspartner og siden var ramt af, at flere EU-støttede projekter blev udskudt.

Volatilt marked

”Østeuropa er et meget volatilt marked, fordi de politiske forhold er meget svingende, hvilket gør, at de midler, der afsættes til vejvedligeholdelse, er uforudsigelige. Det er en stor udfordring for os, men vi har gearet organisationen til det,” siger John Kruse Larsen.

Han forklarer, at Pankas er bygget op omkring mobile enheder, blandt andet når det gælder genbrug – remix – af gamle asfaltbelægninger. Derved undgår virksomheden at skulle etablere stationære asfaltfabrikker, og i stedet kan anlæggene flyttes hen, hvor opgaverne er.

Som resten af asfaltbranchen er Pankas’ forretning i høj grad afhængig af offentlige bevillinger til vejbyggeri og -vedligeholdelse. Efter en årrække med store besparelser på vejbudgetterne, ikke mindst i Tyskland, er der nu håb om, at der atter sættes gang i investeringerne, fortæller John Kruse Larsen, som i maj blev valgt til formand for Den Europæiske Asfaltforening (EAPA).

Vejbudgetter hæves igen

”Man ved aldrig, hvad den politiske ustabilitet kan bringe i Tyskland og Østeuropa, ikke mindst på grund af flygtningekrisen. Men de tyske veje er utroligt nedslidte, og vejbudgetterne er sænket med 25 procent over de sidste fem år. Det har man nu erkendt ikke er en farbar vej, for Tyskland bærer jo hovedparten af Europas transport, så nu bliver budgetterne igen hævet med 20 procent over de næste fire år,” siger direktøren.

Læs også: Pankas holder farten i 2018

Ifølge ham satser Pankas derfor på at løfte sin omsætning tilsvarende i Tyskland, der er koncernens suverænt største marked og tegner sig for halvdelen af den samlede omsætning.

Også i resten af EU er der så småt ved at komme gang i vejinvesteringerne, fortæller John Kruse Larsen.

”Der er 5,5 mio. kilometer veje i EU svarende til, at hver familie i EU ejer værdier i vejene for 64000 euro. Det har man nu erkendt, at man ikke kan tillade sig at lade forfalde, fordi det er basis for al udvikling i samfundet, at vejene er i orden,” siger han.

Danmark halter efter

Ifølge Pankas-direktøren halter Danmark dog efter på området. Det gælder ikke mindst i kommunerne, hvor en rapport fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) i marts viste, at mange kommunale veje og bygninger er i så dårlig forfatning, at det vil koste op til 75 mia. kroner at indhente efterslæbet.

Læs også: Tysk succes redder Pankas

”Danmark er et tungt marked, og politisk er beslutningsprocessen ikke optimal. Danmark er ikke et hak bedre end Østeuropa på det punkt. Derfor har vi den strategi, at vi ekspanderer i udlandet, for det kan vi bedre håndtere end den hjemlige andedam,” siger John Kruse Larsen, der samtidig på, at rekruttering er Pankas' største problem.

Han peger blandt andet på, at konkurrencesitutionen i asfaltbranchen er skærpet de seneste år, efter nye EU-regler har afskåret mindre aktører for at gå sammen i konsortier og byde på store kontrakter.

”Det er jo fuldstændig vanvittigt, fordi det helt afholder os fra at byde på opgaverne. Vi kan jo ikke klare et helt års projekt til en enkelt kunde, når vi også har andre opgaver. Det er voldsomt uheldigt og en negativ effekt af nogle konkurrencetiltag, som sikkert er indført i bedste mening, men som ikke er gennemtænkt,” siger direktøren.

FAKTA: Pankas A/S
Pankas blev stiftet i 1939 af det daværende byggekonsortium Ny Kalkbrænderi, som beskæftigede sig med at bryde kalk og producere kalksten
Navnet Pankas blev valgt, fordi selskabet fra starten byggede på ANKA-stenene - en speciel kalksten brudt af kalk på Saltholm, hårdbrændt og imprægneret med bitumen, som gjorde den velegnet til anlæg af stier, fortove, pladser og veje, der skulle kunne holde til den stigende trafikbelastning fra stadigt flere automobiler
I dag indgår Pankas i det familieejede Grønbech & Sønner Holding, som er hovedaktionær i selskabet
Pankas med adresse i Vedbæk nord for København udfører belægningsentrepriser over hele Europa og har ud over Danmark selskaber i Tyskland, Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Rumænien og Ukraine.
Selskabet forretningsområder i dag dækker bredt indenfor anlæg og vedligeholdelse af veje, stier, pladser og andre færdselsarealer. Desuden driver Pankas to store asfaltblandeanlæg i Danmark.
Mere om: Pankas


Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Arbejdstilsynet må nu tale med ansatte - uden chefen er med

Plus

Portræt
Ministeren i maskinrummet

Energi- forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt står foran sit livs politiske aftale - energiforliget. Måske er han ingen pitbull, men han arbejder hårdt og er godt inde i sagerne, fortæller hans kredsformand

Plus

Den Internationale Valutafond: Der er udsigt til robust vækst i Danmark

En ny rapport peger på, at bedre infrastruktur omkring storbyerne kan styrke vækstpotentialet i Danmark

Plus

Jysk entreprenører har succes på Sjælland

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Jortons fokus på indtjening giver pote

Sidste års tilbagegang er indhentet. Bundlinjen er løftet med cirka 70 procent

Plus

Stena Recycling-direktør: Problemer med godkendelser bremser cirkulær økonomi

Den lange sagsbehandlingstid i Miljøstyrelsen går stik imod ønsket om genanvendelse og cirkulær økonomi, mener direktør der lige nu ikke kan sende stål til Sverige, fordi han venter på en godkendelse

Kendte tunneler under sygehus udbygges

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nedriver-sagen
Nedriverformand afviser tab på lånepriser

Til trods for at der har været delt priser blandt en række nedbrydningsfirmaer, mener formanden ikke at kunderne har tabt på det

Plus

Nedriver-sagen
Skærpet konkurrencelov har stor konsekvens

Plus

Nedriver-sagen
Nye procedurer er allerede hverdag

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Putin indvier kæmpebro mellem Rusland og Krim

Plus

Miljøstyrelsen: Udlicitering er ikke en løsning

Miljøstyrelsen har nu iværksat en "ekstraordinær indsats" for at nedbringe sagsbehandlingstiderne, men afviser at udlicitere noget af arbejdet til de rådgivende ingeniører

Fynboer konkurs for anden gang på et år

- Det har næsten stået stille siden november, hvor en forventet kontrakt på Sjælland ikke kom i hus, fortæller medejer.

Plus

Ejere af konkursramt entreprenørvirksomhed går hver til sit

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

HedeDanmark retter blikket mod 2020

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

BAT og Dansk Byggeri: Bedre aftale end frygtet

Plus

Nedriver-sagen
Bygherrer tager nedriver-anklage alvorligt

Både offentlige, halvoffentlige og private bygherrer kan være ramt af konkurrencesvigt på nedrivningsopgaver i 2012-13

Plus

Anlæg, uddannelse og sundhed driver væksten

Plus

HedeDanmark fortsætter nedtur på indtjeningen

Den grønne service- og handelskoncern realiserer for andet år i træk bundlinjenedgang, og denne gang er der tale om et drastisk fald fra 41 mio. kroner før skat i 2016 til 3,6 mio. kroner i 2017. Forventningen var at lande omkring 60 mio. kroner

Plus

Danmarks største grønne aktør reducerer 2018-mål

Plus

Baggrund: Byggeri for 95 eller 200 mia. kroner?

Tre rådgivere på plads i stort Vestegns-projekt

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Brandsikring bliver mere brugervenlig

Lejerne slipper for noget af ghettoregningen

NCC vil producere kvalitetsasfalt af restbeton

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Debat
Teknologipagten - gem krudtet til erhvervsuddannelserne

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Priserne bliver aldrig høje i Jylland

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Indendørs modul til METRO THERMs varmepumper

Pettinaroli KVIKSHUNT – Et utal af fordele i ÉT produkt

Kroghejs i lange baner

Job: Chauffør til hejsebil søges

Jelling Musikfestival lejer køreplader hos Knud Gade

Endnu ikke klar til GDPR? Bliv klar NU!

Tak for en veloverstået El & Teknik 2018

Valsede stålrør til eksportkunde

Klima & Energi søger landets-dygtigste-og-mest-servicemindede Solcellesupporter

Præmiering af de tre bedste svendeprøver for maskinsnedkerlærlinge

Energieffektiv luft-vand varmepumpe - giver pengene 5 gange igen

Digitaliseret byggestyring i det danske sygehusbyggeri

NKT kampagne

EMC Under/top bredbåndpudser

De helt rigtige løsninger til hårde miljøer

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Skybrudssikring - Simpel og robust!

Panelbyg Aps er importør af Vacu Stone Lift

Styrk din viden om genanvendelse af murværk

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

Skal du med til Metrologidagen 2018?

Tiden nærmere sig

Nyhed fra AT Vinduer ApS

Wexøe indgår ny samarbejdsaftale med Jacob Hinsch og eWon

Indvendige glasvægge til Dampsskibsselskabet Norden

Send til en kollega

0.272