Pankas tilbage i overhalingsbanen efter flere år med bump på vejen

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Asfaltkoncernens topchef John Kruse Larsen forventer i år at runde milliarden i omsætning trods et politisk omskifteligt marked

Der kastes ofte politisk grus i maskineriet hos asfaltkoncernen Pankas, som udfører belægningsentrepriser i hele Nordeuropa. Men selv om skiftende politiske vinde betyder stor uforudsigelighed i forretningen, lægger Pankas mere asfalt på vejene både herhjemme og i udlandet, hvor koncernen henter næsten to tredjedele af sin omsætning.

Det betyder, at adm. direktør John Kruse Larsen efter nogle svære år med røde tal på bundlinjen efter finanskrisen nu kan melde om lys forude.

”Vores vækstforventning for 2016 lyder på cirka fem procent på toplinjen og uændret indtjening, men det bliver udelukkende i udlandet, at vi henter væksten. I Danmark forventer vi uændret omsætning,” siger John Kruse Larsen i et interview med Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Pankas indgår i det slægtsejede konglomerat Grønbech Holding, men har rødder helt tilbage til 1930’ernes byggekonsortium Ny Kalkbrænderi. Sidste år omsatte Pankas for 966 mio. kr. og mere end fordoblede årets resultat til 30 mio. kr. Det skyldtes især en positiv udvikling i Tyskland og Østeuropa, som er koncernens største markeder. Netop Østeuropa - nærmere betegnet Tjekkiet - gav ellers Pankas øretæver tilbage i 2013, da selskabet først tabte 75 mio. kr. på en samarbejdspartner og siden var ramt af, at flere EU-støttede projekter blev udskudt.

Volatilt marked

”Østeuropa er et meget volatilt marked, fordi de politiske forhold er meget svingende, hvilket gør, at de midler, der afsættes til vejvedligeholdelse, er uforudsigelige. Det er en stor udfordring for os, men vi har gearet organisationen til det,” siger John Kruse Larsen.

Han forklarer, at Pankas er bygget op omkring mobile enheder, blandt andet når det gælder genbrug – remix – af gamle asfaltbelægninger. Derved undgår virksomheden at skulle etablere stationære asfaltfabrikker, og i stedet kan anlæggene flyttes hen, hvor opgaverne er.

Som resten af asfaltbranchen er Pankas’ forretning i høj grad afhængig af offentlige bevillinger til vejbyggeri og -vedligeholdelse. Efter en årrække med store besparelser på vejbudgetterne, ikke mindst i Tyskland, er der nu håb om, at der atter sættes gang i investeringerne, fortæller John Kruse Larsen, som i maj blev valgt til formand for Den Europæiske Asfaltforening (EAPA).

Vejbudgetter hæves igen

”Man ved aldrig, hvad den politiske ustabilitet kan bringe i Tyskland og Østeuropa, ikke mindst på grund af flygtningekrisen. Men de tyske veje er utroligt nedslidte, og vejbudgetterne er sænket med 25 procent over de sidste fem år. Det har man nu erkendt ikke er en farbar vej, for Tyskland bærer jo hovedparten af Europas transport, så nu bliver budgetterne igen hævet med 20 procent over de næste fire år,” siger direktøren.

Læs også: Pankas jagter ordrer på tyske veje

Ifølge ham satser Pankas derfor på at løfte sin omsætning tilsvarende i Tyskland, der er koncernens suverænt største marked og tegner sig for halvdelen af den samlede omsætning.

Også i resten af EU er der så småt ved at komme gang i vejinvesteringerne, fortæller John Kruse Larsen.

”Der er 5,5 mio. kilometer veje i EU svarende til, at hver familie i EU ejer værdier i vejene for 64000 euro. Det har man nu erkendt, at man ikke kan tillade sig at lade forfalde, fordi det er basis for al udvikling i samfundet, at vejene er i orden,” siger han.

Danmark halter efter

Ifølge Pankas-direktøren halter Danmark dog efter på området. Det gælder ikke mindst i kommunerne, hvor en rapport fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) i marts viste, at mange kommunale veje og bygninger er i så dårlig forfatning, at det vil koste op til 75 mia. kroner at indhente efterslæbet.

Læs også: Pankas skal stå for asfalten i flere sjællandske kommuner

”Danmark er et tungt marked, og politisk er beslutningsprocessen ikke optimal. Danmark er ikke et hak bedre end Østeuropa på det punkt. Derfor har vi den strategi, at vi ekspanderer i udlandet, for det kan vi bedre håndtere end den hjemlige andedam,” siger John Kruse Larsen, der samtidig på, at rekruttering er Pankas' største problem.

Han peger blandt andet på, at konkurrencesitutionen i asfaltbranchen er skærpet de seneste år, efter nye EU-regler har afskåret mindre aktører for at gå sammen i konsortier og byde på store kontrakter.

”Det er jo fuldstændig vanvittigt, fordi det helt afholder os fra at byde på opgaverne. Vi kan jo ikke klare et helt års projekt til en enkelt kunde, når vi også har andre opgaver. Det er voldsomt uheldigt og en negativ effekt af nogle konkurrencetiltag, som sikkert er indført i bedste mening, men som ikke er gennemtænkt,” siger direktøren.

FAKTA: Pankas A/S
Pankas blev stiftet i 1939 af det daværende byggekonsortium Ny Kalkbrænderi, som beskæftigede sig med at bryde kalk og producere kalksten
Navnet Pankas blev valgt, fordi selskabet fra starten byggede på ANKA-stenene - en speciel kalksten brudt af kalk på Saltholm, hårdbrændt og imprægneret med bitumen, som gjorde den velegnet til anlæg af stier, fortove, pladser og veje, der skulle kunne holde til den stigende trafikbelastning fra stadigt flere automobiler
I dag indgår Pankas i det familieejede Grønbech & Sønner Holding, som er hovedaktionær i selskabet
Pankas med adresse i Vedbæk nord for København udfører belægningsentrepriser over hele Europa og har ud over Danmark selskaber i Tyskland, Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Rumænien og Ukraine.
Selskabet forretningsområder i dag dækker bredt indenfor anlæg og vedligeholdelse af veje, stier, pladser og andre færdselsarealer. Desuden driver Pankas to store asfaltblandeanlæg i Danmark.
Mere om: Pankas


Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Fond skyder flere penge i erhvervsskoler

Grundejernes Investeringsfond går yderligere ind i arbejdet med at nedbringe renoveringsefterslæbet og har allerede støttet erhvervsuddannelser med over 22 mio. kroner

Plus

Erhvervsskoler: Skær ned et andet sted

Håndværks- og konstruktøruddannelserne er glade for flere fondspenge, der kan gøre de unge mere klar til fremtiden. Men pengene må ikke bare være lappeløsninger til en statslig omprioritering

Storstrøms-entreprenør skylder penge i Norge

En række underleverandører på det norske anlægsprojekt Follobanen mangler penge fra den italienske entreprenør Condotte

Plus

Malmos bytter elever i Norge

For at gøre sig mere attraktiv over for lærlinge udveksler Malmos A/S årligt to elever med den norske anlægsgartner Svein Boasson AS. Næste gang Malmos sender elever af sted er her til foråret

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Anlægsgartner holder fast i Norge

Plus

Lærerne skal vide mere

Plus

Højt humør og konkurrenceånd på Skills

Stemningen sitrede fra morgenstunden på Skills i Herning. 300 kombattanter var klar til at gå i krig med murerske, tommestok, skruenøgler, malerpensel og saks

DM i Skills slår rekord fra morgenstunden

Østjyske motorvej får seks spor

Plus

Klar - parat - SKILLS

NCC bygger underjordisk rundkørsel

Entreprenørfirmaet er i gang med et omfattende vejprojekt på Færøerne

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Det nye træ i skilteskoven har fået stærke rødder

Det var belastende for ny skiltefabrik, at skaberen hedder Daluiso - et navn, der har været kendt i branchen i årevis

Spar på kræfterne med verdensnyhed fra Bosch

Plus

Udflyttede styrelser får ikke nye bygninger

Plus

Anlægsgartner bygger nyt hovedkontor

Plus

OKNygaard overgår til koncernstruktur

Vækst og ambitioner om yderligere vækst får OKNygaard til at overgå til koncernstruktur og samtidigt foretage en række omstruktureringer på ledelsesniveau

Plus

Fire kæmper om nyt betalingsanlæg til Storebælt

Video
Rejsegilde på Amagerværkets blok 4

Trods udfordringer holder den ambitiøse tidsplan.

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Myndigheder godkender finsk fusion

De finske konkurrencemyndigheder vil godkende fusionen mellem de to koncerner Lemminkäinen og YIT, der skaber en ny storkoncern i Nordeuropa

Plus

Plejeudbud tiltrækker stor interesse

Plus

Flere trak sig fra letbaneudbud

På tre af otte kontrakter på Hovedstadens Letbane var der kun en enkelt tilbudsgiver. På trods af dette endte prisen på et fornuftigt niveau, mener letbaneselskab

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Calum lukker aftaler for 400 mio. kroner

Plus

Ambassaden i Oslo: Masser af byggeopgaver på vej i Norge

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Vis din mester, hvad du gerne vil

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

LE34 vinder udbud for staten

Se alle Medlemmernes egne nyheder

RAILQ™ – Undersøgelse af kranens køreskinner

SnoerGlas vinder DM i Skills for glarmestre

FUGTKONTROL byder igen i år velkommen på vandværksmessen i Roskilde

Hvad er forskellen på grå og rødbrune plastrør?

Velkommen til endnu en arbejdsmiljøkonsulent hos Avidenz

Afterski-party i Hornslet

Kantlimning og fleksibel produktion i fokus: SCM DIGITAL DAYS i Rimini

Give Stålspær får kæmpeordre til nyt Psykiatrisk Center

Vi søger en jeg-tænker-muligheder-og-resultater Intern salgskonsulent

Endnu en ny advisor hos V2C

IKT-specifikationer og -aftale

Bendt Bendtsen: PKA og SustainSolutions tager skridt i den rigtige retning

Beskyttelse af sikkerhedsgrunde

Løft, surring, faldsikring og afspærring til kloaker

EnergyLab Nordhavn nomineret til Energi- og Miljøprisen.

LED i det offentlige: Skoler

Belimo giver dig gratis, elektroniske hjælpemidler

Metsä Wood Taking Wood

Hvorfor er der behov for at forhindre støj på arbejdspladsen?

Ribu Inventarsnedkeri A/S

DLH tester verdensnyhed indenfor modificeret krydsfiner.

Made for real.

Så langt er DM i Skills-deltagerne fra Learnmark nået

Få besøg af vores mobile showroom.

Entreprenørgården i Aabenraa sparer tid ved hegnsklipning

Send til en kollega

0.605