23948sdkhjf

Pankas tilbage i overhalingsbanen efter flere år med bump på vejen

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Asfaltkoncernens topchef John Kruse Larsen forventer i år at runde milliarden i omsætning trods et politisk omskifteligt marked

Der kastes ofte politisk grus i maskineriet hos asfaltkoncernen Pankas, som udfører belægningsentrepriser i hele Nordeuropa. Men selv om skiftende politiske vinde betyder stor uforudsigelighed i forretningen, lægger Pankas mere asfalt på vejene både herhjemme og i udlandet, hvor koncernen henter næsten to tredjedele af sin omsætning.

Det betyder, at adm. direktør John Kruse Larsen efter nogle svære år med røde tal på bundlinjen efter finanskrisen nu kan melde om lys forude.

”Vores vækstforventning for 2016 lyder på cirka fem procent på toplinjen og uændret indtjening, men det bliver udelukkende i udlandet, at vi henter væksten. I Danmark forventer vi uændret omsætning,” siger John Kruse Larsen i et interview med Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Pankas indgår i det slægtsejede konglomerat Grønbech Holding, men har rødder helt tilbage til 1930’ernes byggekonsortium Ny Kalkbrænderi. Sidste år omsatte Pankas for 966 mio. kr. og mere end fordoblede årets resultat til 30 mio. kr. Det skyldtes især en positiv udvikling i Tyskland og Østeuropa, som er koncernens største markeder. Netop Østeuropa - nærmere betegnet Tjekkiet - gav ellers Pankas øretæver tilbage i 2013, da selskabet først tabte 75 mio. kr. på en samarbejdspartner og siden var ramt af, at flere EU-støttede projekter blev udskudt.

Volatilt marked

”Østeuropa er et meget volatilt marked, fordi de politiske forhold er meget svingende, hvilket gør, at de midler, der afsættes til vejvedligeholdelse, er uforudsigelige. Det er en stor udfordring for os, men vi har gearet organisationen til det,” siger John Kruse Larsen.

Han forklarer, at Pankas er bygget op omkring mobile enheder, blandt andet når det gælder genbrug – remix – af gamle asfaltbelægninger. Derved undgår virksomheden at skulle etablere stationære asfaltfabrikker, og i stedet kan anlæggene flyttes hen, hvor opgaverne er.

Som resten af asfaltbranchen er Pankas’ forretning i høj grad afhængig af offentlige bevillinger til vejbyggeri og -vedligeholdelse. Efter en årrække med store besparelser på vejbudgetterne, ikke mindst i Tyskland, er der nu håb om, at der atter sættes gang i investeringerne, fortæller John Kruse Larsen, som i maj blev valgt til formand for Den Europæiske Asfaltforening (EAPA).

Vejbudgetter hæves igen

”Man ved aldrig, hvad den politiske ustabilitet kan bringe i Tyskland og Østeuropa, ikke mindst på grund af flygtningekrisen. Men de tyske veje er utroligt nedslidte, og vejbudgetterne er sænket med 25 procent over de sidste fem år. Det har man nu erkendt ikke er en farbar vej, for Tyskland bærer jo hovedparten af Europas transport, så nu bliver budgetterne igen hævet med 20 procent over de næste fire år,” siger direktøren.

Læs også: Frisk luft i anlægsarbejdet: Pankas dropper dieslen

Ifølge ham satser Pankas derfor på at løfte sin omsætning tilsvarende i Tyskland, der er koncernens suverænt største marked og tegner sig for halvdelen af den samlede omsætning.

Også i resten af EU er der så småt ved at komme gang i vejinvesteringerne, fortæller John Kruse Larsen.

”Der er 5,5 mio. kilometer veje i EU svarende til, at hver familie i EU ejer værdier i vejene for 64000 euro. Det har man nu erkendt, at man ikke kan tillade sig at lade forfalde, fordi det er basis for al udvikling i samfundet, at vejene er i orden,” siger han.

Danmark halter efter

Ifølge Pankas-direktøren halter Danmark dog efter på området. Det gælder ikke mindst i kommunerne, hvor en rapport fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) i marts viste, at mange kommunale veje og bygninger er i så dårlig forfatning, at det vil koste op til 75 mia. kroner at indhente efterslæbet.

Læs også: Hård konkurrence koster hos landets vejbyggere

”Danmark er et tungt marked, og politisk er beslutningsprocessen ikke optimal. Danmark er ikke et hak bedre end Østeuropa på det punkt. Derfor har vi den strategi, at vi ekspanderer i udlandet, for det kan vi bedre håndtere end den hjemlige andedam,” siger John Kruse Larsen, der samtidig på, at rekruttering er Pankas' største problem.

Han peger blandt andet på, at konkurrencesitutionen i asfaltbranchen er skærpet de seneste år, efter nye EU-regler har afskåret mindre aktører for at gå sammen i konsortier og byde på store kontrakter.

”Det er jo fuldstændig vanvittigt, fordi det helt afholder os fra at byde på opgaverne. Vi kan jo ikke klare et helt års projekt til en enkelt kunde, når vi også har andre opgaver. Det er voldsomt uheldigt og en negativ effekt af nogle konkurrencetiltag, som sikkert er indført i bedste mening, men som ikke er gennemtænkt,” siger direktøren.

FAKTA: Pankas A/S
Pankas blev stiftet i 1939 af det daværende byggekonsortium Ny Kalkbrænderi, som beskæftigede sig med at bryde kalk og producere kalksten
Navnet Pankas blev valgt, fordi selskabet fra starten byggede på ANKA-stenene - en speciel kalksten brudt af kalk på Saltholm, hårdbrændt og imprægneret med bitumen, som gjorde den velegnet til anlæg af stier, fortove, pladser og veje, der skulle kunne holde til den stigende trafikbelastning fra stadigt flere automobiler
I dag indgår Pankas i det familieejede Grønbech & Sønner Holding, som er hovedaktionær i selskabet
Pankas med adresse i Vedbæk nord for København udfører belægningsentrepriser over hele Europa og har ud over Danmark selskaber i Tyskland, Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Rumænien og Ukraine.
Selskabet forretningsområder i dag dækker bredt indenfor anlæg og vedligeholdelse af veje, stier, pladser og andre færdselsarealer. Desuden driver Pankas to store asfaltblandeanlæg i Danmark.
Mere om: Pankas
Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

20 bygherrer er i spil til Bygherreprisen

Stort felt konkurrerer om nyt psykiatrihospital

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Cowi kaster unge ind i klimakampen

Nyhedsbrev

34.240 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Københavns nye bro er åbnet tidligere end ventet

Energinet sender millionregning til Apple

Plus

Hovedlandet anlægger veje, mens hovedstaden bygger skoler

Hovedstadens kommuner satser på befolkningstilvækst, mens provinsen opruster med klimasikring og infrastruktur

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Pengene brænder i lommen på sparsomme kommuner

Flere investeringslystne kommuner risikerer nej til at bygge for mange millioner kroner, de selv har opsparet

HedeDanmark sikrer verdensarv på Sjælland

NCC hjælper Hofor med klimasikringen

AP Pension bygger nyt for 200 mio. kr. i Viborg

Værktøjskasse giver bedre udnyttelse af overskudsjord

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Dansk Byggeri om regeringens plan: CO2-krav kræver alle kendte værktøjer

Byggebranchen byder den nye regerings klimahandlingsplan velkommen. Men minder om, at der også er en regning, der skal betales. Green Building Council kalder det en gylden mulighed for at iføre sig en grøn førertrøje

Plus

Bravida-direktør: Udenlandsk arbejdskraft er nødvendig

Udenlandsk arbejdskraft udgør en større og større del af arbejdsstyrken hos teknikentreprenøren, der hilser øget politisk fokus velkommen

Plus

Styring er også et fag

Som totalentreprenør er det nemmere at styre et byggeri, mener entreprenør

Plus

Installatørboss: Regningen ender desværre tit hos erhvervslivet

Aktører fra byggebranchen efterspørger flere detaljer om, hvordan ambitionerne i den nye regeringsaftale skal finansieres

Plus 1

Totalentrepriser betyder færre fejl i byggeriet

Det bliver mere og mere populært at inddrage entreprenørerne tidligt i planlægningen af et projekt, fremgår det af nye tal fra Byggefakta

Plus

Se billederne: Hanstholm Havns molehoved er nu på plads

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Venstre: Bliver frataget et visionært projekt

Plus

Borgmester: Udbud er ikke et fravalg af Claus B. Hansen

Plus

Spillet om milliarderne er i gang

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Find fejlene indefra

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

En rejse gennem betonhistorien

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Fremtidens Fundament og DJ Boringer opfører træhus

Kan man lege sig klogere på BIM?

Best Practice: Levering af cement

Overvågning og styring af elektricitet

Grøn og klimavenlig serverkøling

Adapteo blev børsnoteret

Udendørs elevator nedtagning & nyopsætning på 1 dag!

Prøv Daarbak's sommerspin!

Ledelsesændring i GROHE AG

Sådan bliver emballage mere bæredygtig

Fra semi til fuldautomatisk bigbag fyldesystem

Nyt design af vores hjemmeside

Mangler du inspiration til din nye indkørsel eller din nye terrasse?

Sommerferien er over os

Luksuslejligheder på Islands Brygge får SmartHome-gulvvarme fra Pettinaroli

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Riwal ansætter ny CEO fra egne rækker, Pedro Torres

Nyt produkt hos BMC Danmark!

Elegante, varmeisolerende, sikre.. THERMCORD skydedøre

Facility Manager - certificeret

Mobil aircondition med WIFI og naturligt kølemiddel

ACTEC har batterierne…. Også til robotindustrien

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

Lækkert og forfriskende (det behøver ikke være kedeligt at reducere plastfo...

Nye affaldsstationer i Horsens beskyttet

Send til en kollega

0.203