Pankas tilbage i overhalingsbanen efter flere år med bump på vejen

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Asfaltkoncernens topchef John Kruse Larsen forventer i år at runde milliarden i omsætning trods et politisk omskifteligt marked

Der kastes ofte politisk grus i maskineriet hos asfaltkoncernen Pankas, som udfører belægningsentrepriser i hele Nordeuropa. Men selv om skiftende politiske vinde betyder stor uforudsigelighed i forretningen, lægger Pankas mere asfalt på vejene både herhjemme og i udlandet, hvor koncernen henter næsten to tredjedele af sin omsætning.

Det betyder, at adm. direktør John Kruse Larsen efter nogle svære år med røde tal på bundlinjen efter finanskrisen nu kan melde om lys forude.

”Vores vækstforventning for 2016 lyder på cirka fem procent på toplinjen og uændret indtjening, men det bliver udelukkende i udlandet, at vi henter væksten. I Danmark forventer vi uændret omsætning,” siger John Kruse Larsen i et interview med Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Pankas indgår i det slægtsejede konglomerat Grønbech Holding, men har rødder helt tilbage til 1930’ernes byggekonsortium Ny Kalkbrænderi. Sidste år omsatte Pankas for 966 mio. kr. og mere end fordoblede årets resultat til 30 mio. kr. Det skyldtes især en positiv udvikling i Tyskland og Østeuropa, som er koncernens største markeder. Netop Østeuropa - nærmere betegnet Tjekkiet - gav ellers Pankas øretæver tilbage i 2013, da selskabet først tabte 75 mio. kr. på en samarbejdspartner og siden var ramt af, at flere EU-støttede projekter blev udskudt.

Volatilt marked

”Østeuropa er et meget volatilt marked, fordi de politiske forhold er meget svingende, hvilket gør, at de midler, der afsættes til vejvedligeholdelse, er uforudsigelige. Det er en stor udfordring for os, men vi har gearet organisationen til det,” siger John Kruse Larsen.

Han forklarer, at Pankas er bygget op omkring mobile enheder, blandt andet når det gælder genbrug – remix – af gamle asfaltbelægninger. Derved undgår virksomheden at skulle etablere stationære asfaltfabrikker, og i stedet kan anlæggene flyttes hen, hvor opgaverne er.

Som resten af asfaltbranchen er Pankas’ forretning i høj grad afhængig af offentlige bevillinger til vejbyggeri og -vedligeholdelse. Efter en årrække med store besparelser på vejbudgetterne, ikke mindst i Tyskland, er der nu håb om, at der atter sættes gang i investeringerne, fortæller John Kruse Larsen, som i maj blev valgt til formand for Den Europæiske Asfaltforening (EAPA).

Vejbudgetter hæves igen

”Man ved aldrig, hvad den politiske ustabilitet kan bringe i Tyskland og Østeuropa, ikke mindst på grund af flygtningekrisen. Men de tyske veje er utroligt nedslidte, og vejbudgetterne er sænket med 25 procent over de sidste fem år. Det har man nu erkendt ikke er en farbar vej, for Tyskland bærer jo hovedparten af Europas transport, så nu bliver budgetterne igen hævet med 20 procent over de næste fire år,” siger direktøren.

Læs også: Pankas holder farten i 2018

Ifølge ham satser Pankas derfor på at løfte sin omsætning tilsvarende i Tyskland, der er koncernens suverænt største marked og tegner sig for halvdelen af den samlede omsætning.

Også i resten af EU er der så småt ved at komme gang i vejinvesteringerne, fortæller John Kruse Larsen.

”Der er 5,5 mio. kilometer veje i EU svarende til, at hver familie i EU ejer værdier i vejene for 64000 euro. Det har man nu erkendt, at man ikke kan tillade sig at lade forfalde, fordi det er basis for al udvikling i samfundet, at vejene er i orden,” siger han.

Danmark halter efter

Ifølge Pankas-direktøren halter Danmark dog efter på området. Det gælder ikke mindst i kommunerne, hvor en rapport fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) i marts viste, at mange kommunale veje og bygninger er i så dårlig forfatning, at det vil koste op til 75 mia. kroner at indhente efterslæbet.

Læs også: Tysk succes redder Pankas

”Danmark er et tungt marked, og politisk er beslutningsprocessen ikke optimal. Danmark er ikke et hak bedre end Østeuropa på det punkt. Derfor har vi den strategi, at vi ekspanderer i udlandet, for det kan vi bedre håndtere end den hjemlige andedam,” siger John Kruse Larsen, der samtidig på, at rekruttering er Pankas' største problem.

Han peger blandt andet på, at konkurrencesitutionen i asfaltbranchen er skærpet de seneste år, efter nye EU-regler har afskåret mindre aktører for at gå sammen i konsortier og byde på store kontrakter.

”Det er jo fuldstændig vanvittigt, fordi det helt afholder os fra at byde på opgaverne. Vi kan jo ikke klare et helt års projekt til en enkelt kunde, når vi også har andre opgaver. Det er voldsomt uheldigt og en negativ effekt af nogle konkurrencetiltag, som sikkert er indført i bedste mening, men som ikke er gennemtænkt,” siger direktøren.

FAKTA: Pankas A/S
Pankas blev stiftet i 1939 af det daværende byggekonsortium Ny Kalkbrænderi, som beskæftigede sig med at bryde kalk og producere kalksten
Navnet Pankas blev valgt, fordi selskabet fra starten byggede på ANKA-stenene - en speciel kalksten brudt af kalk på Saltholm, hårdbrændt og imprægneret med bitumen, som gjorde den velegnet til anlæg af stier, fortove, pladser og veje, der skulle kunne holde til den stigende trafikbelastning fra stadigt flere automobiler
I dag indgår Pankas i det familieejede Grønbech & Sønner Holding, som er hovedaktionær i selskabet
Pankas med adresse i Vedbæk nord for København udfører belægningsentrepriser over hele Europa og har ud over Danmark selskaber i Tyskland, Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Rumænien og Ukraine.
Selskabet forretningsområder i dag dækker bredt indenfor anlæg og vedligeholdelse af veje, stier, pladser og andre færdselsarealer. Desuden driver Pankas to store asfaltblandeanlæg i Danmark.
Mere om: Pankas


Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Flere byggevirksomheder går konkurs

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Læs i dag om kommende anlægsprojekter i Allerød, Roskilde, Ejstrupholm, Aulum, Hedensted, Gludsted, Vejle og Assendrup

Plus

Portræt
Den lune aarhusianer med de støvede løbesko

Med det netop afsluttede energiforlig har den socialdemokratiske klima- og energiordfører Jens Joel bestået sin politiske svendeprøve, fortæller partifælle, der kalder ham en struktureret forhandler, men en doven motionist

Rapport: Kommuner favoriserer lokale håndværkere

Syv af ti virksomheder indbydes aldrig til at byde på opgaver uden for egen kommune. Det øger risikoen for karteldannelse, konkluderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en ny rapport

Plus

Højsæson for små og store byggerier

God planlægning er nødvendigt denne sommer, hvis man skal holde ferie med familien, for presset er stort på byggepladserne, mener organisationerne

Nyhedsbrev

Plus

Virksomhederne bygger på livet løs i ferien

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Arbejdsmiljø truer byers springvand

Smalle brønde på typisk en meter i diameter gør det vanskeligere for kommunalt ansatte at komme ned til haner og pumper

Kontrakt til 140 millioner: MT Højgaard skal bygge færgeterminal

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Kun anlægsbranchen har knækket ulykkeskurven

Trafikforsker: Kørselsafgifter kan tage presset af motorvejene

Plus

Trængslen på vejene stiger markant

Plus

Züblin jagter flere mellemstore projekter

Bygge- og anlægsentreprenøren Züblin A/S vil sikre stabilitet ved at få flere mellemstore projekter ind med en værdi på 50-300 mio. kroner

Plus

Storebæltsbroen skal brandisoleres

En planlagt brandisolering er nu i udbud og aktuel efter en lastvognsbrand på Vestbroen i mandags

Plus

Og varmer op til vækst

Markant vækst ventes næste år i Züblin A/S. Moderkoncernen Strabag ser fortsat store muligheder i Danmark, der blev erklæret som kernemarked i 2015

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Byggeri til 200 millioner ved Køge Idrætspark

Plus

Niveauet vælter ikke byggebranchen

Staten har udbud på vej for 1,8 milliarder

Og der er lagt op til, at byggeprojekterne skal gennemføres i et "nyt og stærkere" bygherre-setup

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Barslund klimasikrer tunnelportal på Sprogø

Det er igangværende havstigninger, der nødvendiggør arbejdet, som A/S Storebælt har udbudt

Plus

Jernbaneentreprenør sætter fart på indtjeningen

Strukton Rail A/S har for fjerde år i træk forbedret driften og kommer ud med en overskudsgrad på 9 procent i 2017

Plus

Effekt Arkitekter tager sejren hjem på Svendborg Havn

En enig dommerkomite har udpeget team Effekt Arkitekter Aps som vinder af projektkonkurrencen "Den Blå Kant", der skal kickstarte transformationen af Svendborg Havn

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Ombygning af kryds er sendt i udbud

Plus

Overgravninger undgås med sugerør

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Borgmester i Rebild undrer sig

Utzon tegner nyt museum: - En drømmeopgave for en arkitekt

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Åben Hus

Six Sigma Black Belt: 21 august 2018

Production Part Approval Process (PPAP)

En af de stærkeste på markedet indenfor komplekse statistikker!

Fra PVC (PVL) til halogenfri (NOVL)

Filterteknik A/S har fået en digital opfriskning

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

Komfortkøling

Measurement System Analysis (MSA)

Kran og Wirehejs

Bare rolig - Vi er her hele sommeren!

I-Bjælker byggeri, Brædstrup

Selvom sommeren i den grad er over os, er der stadig gang i butikken hos os

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Prysmian LAN, MAN & WAN kabler med højere CPR

Køleanlæg på lager - levering inden for 2 dage!

ak83 tegner flere udvidelser og ombygninger for COOP

Josefine er udlært elektriker hos EL:CON i Roskilde

Failure Mode and Effects Analysis (FMEA)

Work smarter not harder - vi hjælper dig hele vejen

CP timelapse - skurby

Format4 Creator 950 CNC - Uendelige muligheder på 5 M2

Brush-up i projektering og udførelse af elektriske installationer

Mobil aircondition - lydsvag køling

De første 50 IP-INTEGRA Kalde- og Infoanlæg fra Freund, klar til levering

Send til en kollega

0.247