Totalrådgiveren Medic OUH skal nu bruge tiden frem til september på at granske økonomien i sit projektforslag om det kommende supersygehus i Odense, Nyt OUH.
Nyt OUH har et budget på 6,3 mia. kroner, men Medic OUH afleverede i juni et forslag på 3.752 sider samt knap 10.000 tegnings- og modelfiler med
.
Derfor har Region Syddanmark og Medic OUH mandag holdt et møde, hvor rådgiveren skulle forklare den store budgetoverskridelse.
Mødet fører nu til, at Medic OUH går tilbage til skrivebordene og regner forslaget igennem, for rådgiverteamet har angiveligt ikke haft tid nok til at kvalificere økonomien.
”Vi er overraskede over det store skred i budgettet, og jeg vil gerne beklage, at vi har bragt regionen i denne situation ved, at budgetoverskridelsen er konstateret så sent. Da der er tale om et meget omfattende og komplekst byggeri, har vi været under stort tidspres i processen. På grund af det tidspres har vi ikke haft mulighed for at kvalificere økonomien tilstrækkeligt inden for tidsrammen, og derfor har vi bedt om en yderligere periode til og med august, hvor vi har mulighed for at granske økonomien i samarbejde med regionen”, siger bestyrelsesformand for Medic OUH Jørgen Nielsen i en pressemeddelelse fra Region Syddanmark mandag eftermiddag.
Tilfredshed hos regionenRegion Syddanmark er tilfredse med mødet.
”Vi har haft et godt og konstruktivt møde med Medic OUH, hvor vi har hørt hinandens synspunkter. Vi er blevet enige om den fremadrettede proces hen over sommeren, hvor vi i regionen vil fortsætte med at granske projektforslaget samtidig med, at Medic OUH gransker projektets økonomi med henblik på, at budgettet overholdes”, udtaler koncerndirektør i Region Syddanmark, Rikke Vestergaard
Det kommende supersygehus er er såkaldt kvalitetsfondsprojekt. Det betyder, at der er afsat et fast beløb til at bygge det nye universitetshospital i Odense for. Derfor må Nyt OUH koste 6,3 mia. kroner – hverken mere eller mindre – når det står færdigbygget, og Region Syddanmark kan ikke stille med yderligere finansiering.
Nyt OUH skal efter planen stå færdigt i 2022.
• KHR Arkitekter A/S
• White Arkitekter A/S
• White Arkitekter AB
• Dall & Lindhardtsen A/S
• WSP Sverige AB
• EKJ Rådgivende Ingeniører A/S
• Oluf Jørgensen Rådgivende Ingeniører A/S
Underrådgivere for konsortiet er:
• Schønherr A/S med Viatrafik
• Lohfert & Lohfert A/S
• Søren Jensen Rådgivende Ingeniører A/S
• Balslev Rådgivende Ingeniører A/S