Cowi skal binde Køge bedre sammen
Jernbanen har i mange år adskilt Køge midtby og havnen. Nu kommer underføringen, som rådgivervirksomheden Cowi projekterer med en ny partnerskabsaftale
Binde byen sammen
Ny type aftale
Høje kvalitetskrav
Den rådgivende ingeniørvirksomhed Cowi skal stå for projektering, byggeledelse og tilsyn i forbindelse med en ny underføring under jernbanen i Køge bymidte. Rådgiverne skal desuden projektere to overordnede veje og på denne måde videreføre væsentlige erfaringer fra to andre forbindelser på tværs af banen. En særlig partnerskabsaftale med Køge Kyst giver Cowi et direkte økonomisk incitament til at optimere projektets økonomi. Byudviklingsprojektet Køge Kyst skal binde Køge by bedre sammen på tværs af jernbanen, og det skal blandt andet ske ved hjælp af en bred underføring, som har været på tegnebrættet siden udviklingsplanen fra efteråret 2011. Samtidig bliver der skabt et byrum for fodgængere og cyklister. Cowi har allerede betydelig erfaring fra arbejdet med to andre forbindelser på tværs af banen i Køge ”Det er en kompleks opgave med mange hensyn og parter involveret, og det er ikke mindst kompliceret at få alle godkendelser i hus fra Banedanmark og gribe mindst muligt ind i jernbanedriften. Her er Cowis erfaring med både den kommende vejtunnel og den nye gangbro ved Køge Station særdeles værdifulde. Underføringen bliver det vigtigste hængsel, der skal koble bymidten med Søndre Havn”, siger Køge Kysts projektdirektør Jes Møller. Han tilføjer, at alle skal have evnen til at regne baglæns fra sommeren 2017, som er det tidspunkt, da den egentlige sporspærring i samarbejde med Banedanmark vil foregå. ”Der er et vilkår og en udfordring, når man kaster sig ind i et sådant projekt, at man kan overholde de datoer, som Banedanmark ikke fraviger”, siger han til Licitationen - Byggeriets Dagblad. Partnerskabsaftalen mellem Cowi og Køge Kyst er et alternativ til en klassisk rådgiverkontrakt, idet Cowis honorar reguleres, afhængig af de kommende udgifter til den entreprenør, som Cowi skal styre. Dermed får den rådgivende ingeniørvirksomhed et særligt incitament til at sikre en rettidig og økonomisk fornuftig gennemførelse af projektet. ”Vi glæder os til med Køge Kyst at nedbryde den barriere, som jernbanen udgør i Køge, og vi glæder os særligt over at indgå i en nyskabende og fremsynet samarbejdsform, hvor vi ikke kun er rådgiveren, der leverer en ydelse, men hvor vi virkelig deler et ansvar for projektet med bygherren”, siger senior vice president Jens Sandager Jensen fra Cowi. Hos Køge Kyst siger Jes Møller: ”Vi kan se store perspektiver i en model, hvor en rådgivervirksomhed tager del i risikoen, når der skal leveres høj kvalitet til tiden og inden for en fornuftig økonomi – og vi håber, at modellen også kan inspirere andre, som skal gennemføre store anlægsprojekter”. Hvordan vil I undgå, at Cowi føler sig fristet til at vælge billigste byder? Med risiko for at det måske kommer til at gå ud over kvaliteten? ”Det handler naturligvis om at stille høje kvalitetskrav til projekt, i et detaljeret og gennemtænkt udbudsmateriale, og være meget omhyggelige i vurderingen af de tilbud, der kommer ind”. ”Vi skal sikre os, at entreprenøren forstår projektet og spiller tilbage professionelt og konstruktivt. Og det bliver ikke nybegyndere, der kommer til at udføre underføringen, det kan jeg godt love dig. Det bliver folk, der har prøvet det før og er vant til at arbejde med de særlige problemstillinger, projektet indebærer, blandt andet banearbejde – herunder samarbejdet med Banedanmark – og med grundvandsspørgsmål”, tilføjer Jes Møller. Han forventer, at udbudsprocessen går i gang til vinter og at man kan være klar til at gå i jorden 1. maj næste år.