23948sdkhjf

Cowi i ørkenens gigantprojekter

Enorme tunnel-, metro- og kølingsprojekter i Qatar og Saudi Arabien betyder massiv oprustning hos den danske rådgivervirksomhed, der blandt andet arbejder med et projekteringsareal i Mekka, der er dobbelt så stort som Ørestad
Rådgivervirksomheden Cowi styrker sig på bro,- tunnel og metrobyggeri, ikke mindst i udlandet og i disse år i særdeleshed i Mellemøsten.

Med den københavnske Cityring som aktuelt referencepunkt har virksomheden inden for de seneste år vundet store opgaver i Mellemøsten, med henholdsvis Metrotunnel projekt i Doha og ikke mindst det meget store byudviklingsprojekt, King Abdul Aziz Road (KAAR) i Mekka, der ifølge Michael Tonnesen, seniorprojektleder hos Cowis afdeling for bro- tunnel og vandbyg, indebærer planlægning og projektering af alle former for infrastruktur og faciliteter under jorden såsom metrostationer, parkeringsanlæg, vandforsyning, kloakering og strøm.

Utraditionelt

”En af udfordringerne er, at for at kunne komme ind i Mekka, skal man være muslim. Derfor står vores lokale samarbejdspartnere for arbejdet på selve byggepladsen. Det er selvfølgelig en mere utraditionel måde at arbejde på, men vi har dygtige samarbejdspartnere og det fungerer rigtig godt. Vi har forberedt os grundigt og lige nu er mere end 100 mennesker beskæftiget i Danmark og Sverige med projektet”, siger Michael Tonnesen til Arkbyg.

Det hele bliver i fremtiden til en stor sammenhængende bydel, der skal kunne huse 100.000 indbyggere. Dertil kommer 30.000 hotelværelser, kontorbyggeri og en helt ny moské.

”Mekka-projektet er noget af det største, vi har været med til. Der indgår to metrostationer, tre p-huse, stort set alle under jorden samt vejtunneler i projekteringen. Det hele på en areal 3,65 kilometer langt og knap en halv kilometer bredt og sammenlagt er nogenlunde dobbelt så stort som hele Ørestaden”, fortæller Michael Tonnesen.

Satsningsområde

Projekter som det i Mekka er attraktive for Cowi.

»Det er Cowis helt store satsningsområde, fordi det kombinerer alle de forskellige kompetencer, vi har. Det er stort set alle vores discipliner, der kommer i spil, lige fra planlægning, miljø, vandforsyning til metrotunneller til byggeri. Derfor er mega-projekterne krumtappen i vores forretning,« sagde Cowi adm. direktør Lars-Peter Søbye til dagbladet Børsen da aftalen ved årsskiftet faldt på plads.

Projektet vil kræve 150-200 ingeniører fra første dag og 18 måneder frem.

»Vi vil også ansætte folk udefra, og på den måde kan vi blive ved med at bygge vores forretning. Projektet er meget fagligt udfordrende og vil alene kunne tiltrække mange dygtige ingeniører,« sagde Lars-Peter Søbye ved den lejlighed.

Kræver ekspertise

Også Doha-projektet har krævet al den ekspertise og erfaring, som Cowis ingeniører i løbet af mange årtier har indsamlet.

Den Lyngby-baserede virksomhed har, udover selve Metroprojektet der omfatter seks stationer og 13 kilometer tunnel, fået ansvaret for at udarbejde konceptdesign samt detaljedesign på et tunneldistribueret fjernkølingssystem der kan holde en behagelig temperatur i et klima, hvor dagstemperaturen i sommerperioden kan ramme 50 grader.
Læs mere om: Cowi
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157