Markant københavnergade skal være en pulserende åre
Første spadestik til omdannelsen af Amagerbrogade nærmer sig. Men det skal ikke være bilerne, der dominerer, som det er tilfældet i dag
Selvom der tælles flere cyklister end bilister, stemmer forholdene ikke overens med denne virkelighed, men det skal der nu gøres op med.
Amagerbrogade skal nemlig ikke være en hovedfærdselsåre for folk i bil, men i stedet forvandles til en strøggade med et attraktivt handelsmiljø, flere træer, bedre opholdsmuligheder og bedre forhold for fodgængere og cyklister.
”Amagerkanerne får intet ud af gennemkørende biltrafik, og derfor skal vi have bilerne fylde mindre på Amagerbrogade. I stedet skal vi skabe bedre plads til både cyklister og fodgængere, som vi i øjeblikket ikke byder de bedste rammer”, siger teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune Morten Kabell (EL) i en pressemeddelelse.
To etaper
Ændringerne i indretningen af de første to etaper af Amagerbrogade vil skabe flere brede fortove med opholdsplader og mere plads til café- og handelsliv. Samtidig udvides cykelstierne til bredder på mellem 2,2-3 meter, og der etableres også bedre cykelparkering i gaden.
En del af den nødvendige plads til forbedringerne tages fra biltrafikken. Ønsket er at fjerne den gennemkørende og derfor unødvendige biltrafik, og beregninger viser, at der kan forventes et fald i biltrafikken på mellem 10 og 30 procent, når alle tiltag er ført ud i livet.
Flere steder vil bilisterne opleve at holde bag en holdende bus, hvor de i dag kan smutte udenom, fordi der i øjeblikket er busbaner. Dermed bliver busserne stadig prioriteret højt og bliver ikke sat bag bilerne, når de holder for at samle passagerer op.
I forbindelse med omlægningen af Amagerbrogade etableres også flere fremrykkede perroner i forbindelse med busstoppesteder for at skabe bedre tryghed for buspassagererne ved ind- og udstigning og færre konflikter mellem buspassagerer og cyklende. I sidegaderne nær Amagerbrogade etableres korttidsparkering med henblik på de handlende.
Del af skybrudprojekt
Som det højeste sted på Amager udgør Amagerbrogade en central del af skybrudssikringen på Amager og er i den forbindelse udpeget som skybrudsvej.
Skybrudsprojektet etableres samtidig med anlægsprojektet og skal på sigt være med til at sikre 3.000-3.500 indbyggere mod skybrud, og skybrudssikringen skal også komme amagerkanerne til gode i hverdagen.
Arbejdet med at anlægge den nye Amagerbrogade går efter planen i gang til april 2017, og gaden vil stå klar til indvielse i december 2018.
Samlet set er der afsat 108,4 mio. kroner til anlægsarbejderne. Finansieringen til den sidste etape af Amagerbrogade skal findes i forbindelse med de kommende budgetforhandlinger i Københavns Kommune.
brahe