23948sdkhjf

Komatsu stempler ind med hybridgraver i storformat

40 tons gravemaskine med den nye teknologi præsenteret på Bauma
Det vakte berettiget opsigt, da Komatsu sendte første generation af sin hybrid-gravemaskine HB215 på markedet. På den danske udstilling E&H 2015 tog anden generation af HB215 hovedrollen hos den danske Komatsu-importør, Scantruck.

På maskinfagmessen Bauma i München i forrige og sidste uge samlede megen opmærksomhed sig om den første hybridgraver i storformat.

”HB365LC er en 40 tons gravemaskine og den første i ideal-formatet til det danske marked. Derfor har det glædet os rigtig meget at se den præsenteret på Bauma. HB215 og HB215-2 har manifesteret den avancerede teknologi”, siger key account manager Poul Erik Nielsen fra Scantruck.

Den hydrauliske krøjemotor er erstattet med en elektrisk, der er i stand til at opsamle energi, hver gang der krøjes.

Genbruger energi

Når maskinen krøjer, bruges denne energi, ligesom energien bliver brugt som assistance ved motoracceleration. Denne hybridteknologi har ved flere lejligheder vist sig at give en yderst god brændstoføkonomi.

Dertil kommer, at der ved HB365LC ydes 10.000 timers eller fem års garanti på hybrid-komponenterne.

”Den første hybrid-gravemaskine har været en succes i begge versioner. Men den nye HB365LC passer med sine 40 tons bedre til det danske marked, end HB215’eren”, vurderer Poul Erik Nielsen.

360 grader sikkerhed

Komatsu har i øvrigt benyttet lejligheden til at introducere et nyt begreb: Komvision.

”Komvision er et overvågningssystem, der giver maskinføreren mulighed for at sikre sig samtlige 360 grader rundt om maskinen. Han kan direkte på monitoren i kabinen se, hvad der sker hele vejen rundt. Systemet er en yderligere udbygning af det høje sikkerhedsniveau”, siger Poul Erik Nielsen.

Integreret styring

Blandt nyhederne på den store Komatsu-stand i München for nylig var også den nye dozer D65PXi-18, som tager afsked med påmonteret tingeltangel til maskinstyring.

”Maskinen har integreret intelligent maskinstyring som en option. Dermed er det slut med synlige antenner og følere. Alt er indbygget. Følerne sidder i cylindrene, og det integrerede system fås til dozere fra ni tons og op til 32 tons”, fortæller Scantrucks Komatsu-specialist.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141