23948sdkhjf

Nye standarder med klimatilpasset vej

Et nyt partnerskab mellem NCC og Teknologisk Institut leverer en bæredygtig vejløsning, hvor regnvandet håndteres, renses og genbruges på stedet. Pilotprojekt i Tårnby er skudt i gang
NCC mærker stigende interesse for permeable belægninger for klimatilpassede vejløsninger.

Det er ikke uden grund, for markedspotentialet for klimatilpasning af veje i Danmark estimeres af Realdania til at ligge på mellem fire og fire en halv mia. kroner, målt over en 20-årig periode.

I partnerskab skal Teknologisk institut og NCC nu levere en innovativ og bæredygtig vejløsning, hvor regnvandet håndteres, renses og genbruges på stedet. Projektet hedder ’VandVejen’, strækker sig ind i 2017 og adresserer nogle af de massive klimaforandringer samfundet står overfor.

God erfaring

”Vi har god erfaring med permeable belægninger og bærelag som holder vejen tør og håndterer regnvandet på stedet og mærker i høj grad en stigende interesse fra markedet,” siger Michael Brask, salgschef i NCC’s råstoffer-division.

VandVejen tager, ifølge en pressemeddelelse fra NCC Roads, skridtet videre, fordi regnvandet fra kørebanen ikke blot drænes på stedet, men også giver mulighed for at rense og genanvende vandet.

Amager-pilotprojekt

Til en start skal en sådan vej anlægges som pilotprojekt på Bredagervej i Tårnby på Amager, der både har problemer med overfladevand og kapacitetsudfordringer med både kloak og rensningsanlæg. Projektet er finansieret af midler fra Markedsmodningsfonden.

Undgår oversvømmelser

Det største besparelsespotentiale ligger i, at oversvømmelser kan undgås med denne løsning.

”Det betyder at en kommune ikke længere vil være tvunget til at investere i både vejanlæg og kloakanlæg, men vil få mulighed for at slå de tunge anlægsposter sammen - til et niveau, der er lavere end listeprisen for opgradering af en eksisterende afløbsledning,” siger Mi­chael Brask.

Håndtering på stedet

VandVejen er bygget op omkring en permeabel vejkonstruktion, som sikrer, at vandet hurtigt drænes og kan magasineres i vejens bærelag, som har en hulrumsprocent på 30 procent.

VandVejen afkobler på den måde oplandsarealet fra de offentlige ledninger, og frigør således kapacitet.

”Vandet ledes igennem et særligt designet filtreringssystem, der består af to brønde, med hver deres effektive filtermedium til fjernelse af miljøfremmede stoffer. Det rensede vand kan så anvendes til rekreative formål eller nedsives”, siger Thomas Pilegaard Madsen, teamleder på Teknologisk Institut.

Lige nu er der fokus på for- og laboratorieundersøgelser. Det er planen at påbegynde projektering til sommer, udførsel af vej og rekreativt område i efteråret, hvorefter den endelige montering finder sted i første kvartal næste år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188