23948sdkhjf

Nye anlægsopgaver på vej

Læs i dag om nye anlægsprojekter i Herlev, Måløv, Hvidovre, Horsens og Hatting
REGION HOVEDSTADEN

HERLEV: Herlev Kommune har i 2016 og 2017 afsat henholdsvis 1,5 mio. kroner og 0,5 mio. kroner til projektering og anlæg af endestation og busstoppesteder for forlængelse af linje 5A til Herlev Hospital ved Hyldemorsvej.

Anlægsarbejderne skal være afsluttet i god tid inden den planlagte forlængelse af linjen i april 2017.

Forvaltningen indstiller, at de 1,5 mio. kroner frigives til projektet nu, og det har foreløbig Teknik- og Miljøudvalget sagt god for.

MÅLØV: Der er et ønske fra flere borgere både syd og nord for Måløv Station om at forbedre forholdene for dem, der er dårligt gående, og for de unge usikre cyklister, der i dag oplever området i og omkring Søndergårdspassagen i Måløv som utrygt.

Området omkring Måløvpassagen og Søndergård Torv blev anlagt i 2010 med Bjørn Nørgaard som kunstnerisk konsulent, og der er livlig trafik i området. Ballerup Kommune har således fået flere henvendelser fra borgere, der handler om utryghed på grund af hurtige cyklister og knallerter i tunnelen samt ved gangarealerne omkring Måløv Station.

Administrationen er blevet bedt om at undersøge hvilke muligheder, der er for at forbedre situationen. Der skal udarbejdes et forslag, der indeholder flere tiltag, der tilsammen kan løse de trafikale udfordringer i og omkring tunnelen.

Der søges nu om en anlægsbevilling på 1,5 mio. kroner til udarbejdelse af et projekt samt udførelse i forsommeren 2016. Ballerup Kommunalbestyrelse skal tage stilling til ansøgningen på mandag.

I dag skal man som togrejsende, krydse tunnelen på tværs for at komme til og fra perronen på Måløv Station. Samtidig er tunnelen både cykel- og gangpassage for dem, der skal til og fra Søndergård og Måløv by. Terrænet falder kraftigt fra pladsen ned til tunnelen på tunnellens sydside, og dette betyder, at cyklister får rigeligt med fart på, når de kommer sydfra. Kommer de nordfra, er de tilbøjelige til at få for meget fart på i tunnelen, formentlig for at få momentum til at komme fra tunnelen op til torvet. Grundet tunnelens vinkling mod torvet, er der dårlige oversigtsforhold ved den sydlige indgang til tunnellen, som i øvrigt er utilstrækkeligt belyst.

HVIDOVRE: Det er planen, at der skal skabes et maritimt center i Hvidovre Havn. I den forbindelse besluttede Hvidovre Kommunalbestyrelse, at opførelsen af Maritimt Center skal indgå i drøftelser om helhedsplanen for havneområdet.

Det Maritime Center skal først og fremmest ses som et supplement til folkeskolerne, men også et ønske om at etablere et alsidigt tilbud til kommunens øvrige borgere. Centret kan for eksempel anvendes som en udeskole, hvor lærere og elever udforsker havbiologi, habitater, hav- og idrætsaktiviteter m.v. i praksis og samtidig stifter bekendtskab med maritime temaer.

Det Maritime Center etableres indenfor byggefeltet på Nordmolen og bliver nabo til Hvidovre Strand. Centret etableres i midlertidige faciliteter bestående af containere til værksted, opbevaring af materiel og opholdsrum, toilet samt et udendørs, eventuelt overdækket, areal med borde og bænke.

REGION MIDTJYLLAND

HORSENS: Horsens Byråd har sagt god for en anlægsbevilling på otte mio. kroner til renovering af Nordre Havn samt kajen ved Havneservice.

Teknik og Miljø har fået udarbejdet tilstandsvurderinger for kajerne, og på baggrund heraf foreslås det, at der foretages en renovering snarest, da kajerne er i så dårlig forfatning, at der er fare for konstruktionssvigt. Renovering af Nordre Kaj (cirka 140 meter) og Kaj 2 (cirka 176 meter) foreslås udbudt som ét projekt, da ydelserne er meget identiske med hinanden. Det drejer sig om etablering af ny spuns foran den eksisterende træ/beton kajindfatning.

HATTING: Horsens Byråd har godkendt en tillægsbevilling til anlæggelse af en ny forbindelsesvej og til medfinansiering af nyt tilslutningsanlæg til E45 nord for Hatting.

Formålet med projektet er at skabe en direkte forbindelse fra motorvejen til Horsens Midtby og Horsens Havn og aflaste de nærliggende tilslutningsanlæg og vejforbindelsen hertil.

Projektet udføres i samarbejde med Vejdirektoratet, som er bygherre for tilslutningsanlægget i forbindelse med motorvejen. Horsens Kommune er bygherre for forbindelsesvejen mellem tilslutningsanlægget og Hattingvej.

Samlet er der afsat 75 mio. kroner til projektet.

Den ny forbindelsesvej er 1,5 km og tilsluttes det eksisterende vejnet med en ny rundkørsel, hvor også Hattingvej tilsluttes.

Ifølge planerne holdes der borgermøde om planerne i starten af 2016, og arbejdet kommer i udbud i marts måned. Anlægsarbejdet gennemføres herefter i perioden medio 2017 til ultimo 2018.


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11