23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sjælland kommer til at mangle håndværkere

Analyse af arbejdskraftbehovet i Region Sjælland understreger behovet for at få opkvalificeret de ledige, siger organisationer




























Giver jobåbninger















Behovet forskubbes















Der kan komme til at mangle håndværkere i bygge- og anlægsbranchen på Sjælland de kommende år, hvis ikke jobcentrene får opkvalificeret de ledige og flere unge vælger en erhvervsuddannelse. Cowi har netop offentliggjort en analyse af de arbejdsmarkedsmæssige konsekvenser af de store infrastrukturprojekter i Region Sjælland. Her har man set på beskæftigelsesbehovet ved 10 store projekter; tre sygehusbyggerier, tre motorvejsudvidelser, to jernbaneprojekter samt Storstrømsbroen og Femern-forbindelsen. Ifølge analysen vil den direkte arbejdskraftefterspørgsel i en 10-årig periode være på knap 30.000 personer. Den største efterspørgsel vil være i perioden 2016-2020, hvor der årligt vil være behov for fra 3.000 til 4.200 personer årligt alene ved de 10 nævnte projekter. Størst er efterspørgslen efter struktører og jord- og betonarbejdere. Analysens konklusioner er ikke overraskende for Dansk Byggeri og Byggegruppen i 3F. ”Det er en konstatering af det, vi allerede ved, nemlig at vi kommer til at mangle arbejdskraft, hvis der ikke gøres en indsats. Der er efterhånden ikke så mange ledige i byggeriet, så ud over at få flere til at vælge en af byggeriets uddannelser, skal vi have jobcentrene til at opkvalificere de ledige til branchen. Desuden er der en opgave i at få trukket nogle af de mange, der har forladt branchen under krisen, tilbage”, siger uddannelseskonsulent Steen Boesen fra Byggegruppen. Louise Pihl, underdirektør i Dansk Byggeri, understreger, at de store projekter kun udgør en lille del af bygge- og anlægsbranchens samlede beskæftigelse. ”Derfor er det vigtigt, at jobcentrene i arbejdet med at opkvalificere ledige til bygge- og anlægsbranchen, ikke alene tænker på de store infrastrukturprojekter men måske endda i højere grad på andre områder, eksempelvis renoveringsarbejder og nybyggeri. Her er det måske mere sandsynligvis, at der vil komme jobåbninger, når andre søger mod de store projekter”, siger hun. ”Når vi taler om de store projekter, så er arbejdskraftoplandet imidlertid ikke kun den pågældende region. Det er hele Danmark, ja når det gælder de allerstørste projekter er det hele Europa”, tilføjer hun. Ifølge analysen vil Femern-projektet og opførelsen af en ny Storstrømsbro allerede i 2016 give et direkte arbejdskraftbehov på 1.300 personer, voksende de kommende år til 3.500 personer i 2020. Med udsigten til forsinkelse af såvel Storstrømsbroen og Femern-projektet vurderer Louise Pihl, at arbejdskraftbehovet forskubbes nogle år og ikke bliver så stort som beskrevet allerede i 2016-17. Faktisk har Dansk Byggeri i sin seneste konjunkturanalyse nedjusteret beskæftigelsen ved anlægsarbejdet med 2.000 personer fra 2015 til 17.000 i år. Ifølge analysen vil arbejdskraftbehovet på sygehusprojekter på Sjælland de kommende år være årligt 500-700 job, jernbaneinvesteringerne giver 600-800 årlige job, mens arbejdet med motorvejsudvidelserne er for nedadgående og ventes at give 100-300 job hvert år de kommende tre år.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.118