23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Orbicon styrker sin digitale satsning

Digitalisering af byggeri og anlæg er kommet for at blive, men ofte skal der stadig tages lavpraktiske løsninger i brug for at få hele branchen med, mener divisionsdirektør i rådgivervirksomheden Orbicon.












Været i gang længe







Tværfagligt projekt



















Ujævn hastighed







Det digitale byggeri er efter flere års tilløb ved at få luft under vingerne. Forleden skrev Licitationen - Byggeriets Dagblad, at flere entreprenører nu arbejder aktivt med digitalisering i hverdagen. Rådgivervirksomheden Orbicon udvider nu sin digitale satsning med en nyoprettet stilling som BIM-chef, som bliver del af et team ”dedikeret til digitalisering og udvikling”, som virksomheden skriver i stillingsopslaget. Divisionsdirektør for byggeri Marianne Madsen glæder sig til at få tilknyttet en person, der blandt andet skal være med til at optimere samarbejdet med kunderne, der i stigende omgang stiller krav til digitale løsninger, såkaldt 3D-baseret BIM, der står for Bygnings Informations Modellering. ”Ting kan formuleres på mange måder, men den digitale planlægning er hverdag i dag - og kommet for at blive. At vi ansætter en BIM-chef (der kommer til indgå i chefgruppen på lige fod med byggedivisionens øvrige afdelingschefer, red.) betyder ikke, at vi nu skal i gang med udvikle og implementerer BIM-værktøjer. Der har vi været længe, men vi skal nu sikre, at aftaler, standarder og procedurer følges fra start til slut i projekter”, siger Marianne Madsen til Licitationen - Byggeriets Dagblad. Hun understreger, at satsningen med at ansætte en ny BIM-chef - der blandt andet vil blive ansvarlig for at eksekvere et tværfagligt digitaliseringsprojekt i byggeridivisionen - er udtryk for flere ting: ”Dels ønsker vi at investere yderligere i digitalisering, dels vil vi tiltrække de skarpeste talenter og ikke mindst er der samarbejdsmuligheder med kunderne”, siger hun. BIM er jo et planlægningsværktøj, der kan styre byggeprocesser og logistik og mere præcist angive materialemængder. Men er bygge- og anlægsbranchen parat? ”Branchen er efterhånden rimeligt udviklet til de digitale udfordringer. Og hos os er det hverdag. Vi arbejder med BIM på stort set alle projekter. Men det er rigtigt, at forskellige virksomheder arbejder på forskellige niveauer. Branchen er summen af os alle på hvert enkelt projekt, men ofte er udfordringerne lavpraktiske: Er vi gode nok til at tage rammerne alvorligt, at lave en IKT-aftale (Informations- og Kommunikationsteknologi, red), så alle parter forstår den. Selv i den bedste i alle verdener har vi jo forskellige udsigtspunkter og forskellige erfaringer”, understreger hun. Marianne Madsen påpeger, at der hos Orbicon er opmærksomhedspunkter om samarbejde, men også teknik og kommunikation er vigtigt. ”For mange i branchen er det at være en dygtig entreprenør, for eksempel, ikke nødvendigvis det samme som at du selv kan tage præcise mål ud af en digital model. Der er ujævn hastighed med hensyn til digitalisering i bygge- og anlægsbranchen. Og det må vi tage højde for”, siger Marianne Madsen.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125