23948sdkhjf

Bro over Roskilde Fjord bør fremrykke færdiggørelse af motorvej

Danske Anlægsentreprenører appellerer til at få vedtaget fortsættelsen af Frederikssundsmotorvejen
Selv om finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) ved sit såkaldte kasseeftersyn fandt færre penge i statskassen end forventet og siger, at der skal spares op til seks mia. kroner på de kommende års statslige anlægsbudgetter og transportminister Hans Christian Schmidt (V) siden har meldt ud, at færdiggørelsen af Frederikssundsmotorvejen er blandt projekterne, der må skubbes længere ud i fremtiden, så appellerer Danske Anlægsentreprenører til at gøre det stik modsatte.

”Det er faktisk nu, Folketinget skal beslutte at færdiggøre Frederikssundsmotorvejen”, siger Niels Nielsen, branchedirektør i Danske Anlægsentreprenører.

Det er byggeriet af en ny bro over Roskilde Fjord, der ifølge Niels Nielsen gør det aktuelt at træffe beslutning om at fortsætte Frederikssundsmotorvejen.

”Investeringen i en ny bro over Roskilde Fjord er fornuftig og samfundsmæssig rentabel, men man får ikke det fulde udbytte og heller ikke de mange udviklingseffekter, hvis man ikke får ført Frederikssundsmotorvejen frem til den ny bro. Man havner samtidig også i pengespild, idet det er nødvendigt med andre udfletninger og tilkørselsveje øst for fjorden, hvis motorvejen ikke er færdiggjort, inden broen efter planen står klar i slutningen af 2019”, siger Niels Nielsen.

Gå ikke i panik

Udsigten til en stram finanslov for 2016 bør ikke får regeringen til at gå i panik og skabe usikkerhed om vigtige infrastrukturprojekter, lyder vurderingen.

”Det er ikke visionært og fremsynet, hvis man tager infrastrukturprojekterne som gidsel for en stram finanslov. Især hvis det kommer til at handle om at finansiere andre kortsigtede opgaver”, siger Niels Nielsen.

Han roser politikerne for at have været ganske fremsynede med hensyn til finansieringen af Danmarks infrastruktur med etablering af en infrastrukturfond, som rummer milliardbeløb, og infrastrukturfonden nyder godt af en strøm af penge fra vejprojekter, der bliver billiggjort.

Der blev således fra finansloven for 2015 tilført infrastrukturfonden næsten 2,5 mia. kroner fra billiggjorte vejprojekter.

Linjeføringen er på plads

”Der kan sagtens gå et par år fra beslutning om et stort vejprojekt, til entreprenørmaskinerne kører og størstedelen af pengene skal betales. Derfor bør det ikke være aktuel pengemangel i finansloven for 2016, der skal udskyde motorvejsprojekterne til Frederikssund og i øvrigt også forlængelsen af Hillerødmotorvejen. Pengene, der på den korte bane skal bruges til planlægning, projektering og indhentning af tilbud, kan findes i infrastrukturfonden”, siger Niels Nielsen.

Der er vedtaget anlægslov for hele Frederikssundsmotorvejen, som indtil videre er ført fra Motorring 3 frem til området omkring Smørum og der via en ny vej er forbundet med Frederikssundsvej.

Linjeføringen for den sidste etape på cirka 25 km fra Smørum til Frederikssund er besluttet. Kun finansieringen mangler. Det vurderes, at den sidste etape vil koste knap fire mia. kroner. De første etaper kostede tilsammen cirka 2,5 mia. kroner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187