23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Regionale toppolitikere vil have fart på Femern-projekt

Appel til forligspartier om, at beslutningsprocessen omkring Femern-forbindelsen ikke trækkes i langdrag
















Mange tusinde arbejdspladser















De regionale toppolitikere i Østdanmark er stærkt bekymrede for, at beslutningsprocessen omkring Femern-forbindelsen bliver trukket i langdrag, så åbningen skubbes frem til 2015 eller senere. Københavns overborgmester Frank Jensen (S), og regionsrådsformændene Sophie Hæstorp Andersen (S) fra Region Hovedstaden og Jens Stenbæk (V) fra Region Sjælland har skrevet et brev til Folketingets politikere og appelleret til fortsat aktivt arbejde med at få den dansk-tyske forbindelse på plads. Det skriver Øresund News. ”Det er meget bekymrende, at processen ser ud til at blive trukket i langdrag og dermed vil forsinke åbningen af den faste forbindelse til 2025 eller endnu længere ud i fremtiden. Derfor forventer vi, at forligspartierne bag Femernforbindelsen fortsat arbejder aktivt for etableringen af forbindelsen med henblik på at skabe vækst og bæredygtighed for kommende generationer”, skriver de tre i et brev til forligspartierne bag Femernforbindelsen. De peger på, at de seneste ugers debat om Femernforbindelsen har skabt en del uro og giver derfor politikerne i Folketinget en række argumenter for at gå videre med tunnelprojektet. Blandt andet fremhæver de tre politikere, at forbindelsen skal være brugerfinansieret og derfor ikke belaster statens finanser og at selve byggeriet vil skabe flere tusinde arbejdspladser og give udviklingen, ikke mindst på Lolland, et løft. De tilsluttende landanlæg og moderniseringen af jernbanen fra København til Rødby er til gavn for hele Sjælland, mener de tre politikere, som også anser at Femernkorridoren vil blive en vækstmotor for hele Nordeuropa, der skaber nye arbejdspladser, forskning og innovation. Baggrunden for de tre politikeres bekymring er de seneste måneders meldinger om den faste forbindelse. Således er de første tilbud fra entreprenørerne var ni mia. kroner over det budgetterede, EU-støtten bliver kun halvt så stor som håbet, de tyske landanlæg bliver færdig senere end planlagt og endelig forventes den tyske godkendelsesproces at tage længere tid end forudset.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125