23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stationer leder lys og køling ned i metroen

Når New Yorks nye T-linje langs Manhattans østkyst åbner næste år vil hver station på linjen rage ni etager op og rumme et gigantisk ventilationssystem, der tilføjer storbyens nye pulsåre den nødvendige afkøling
























Stort køletårn











I takt med at sprængstofeksperterne og borebisserne gnaver sig frem under New Yorks grundfjeld vokser behovet for den nye metrolinje, T-toget, der efter planen åbner til næste år og dermed - efter næsten ti års arbejde - giver newyorkerne 16 nye stationer. Allerede i 1929 lå de første planer til en ny metrolinje klar. Men som bekendt kom krakket i Wall Street det år og siden fulgte 2. verdenskrig og andre økonomiske udfordringer. 12. april 2007 begyndte arbejdet med linje T, der i slutningen af 2016 vil have forsynet storbyen med 13,7 km spor. Undervejs har det været nødvendigt for ingeniørerne at sprænge særligt hårde strækninger med dynamitlignende stænger indeholdende emulex-sprængstof, ligesom de fleste stationer er anlagt på den måde. Konstant blev der udtaget boreprøver fra dybder på 20-30 meter, hvor togene skal køre, for størstedelen af Manhattans grundfjeld består af skifer dannet for 500 mio. år siden af mudder, sand og lava. Men én ting er at gardere sig mod sammenstyrtninger, og oversvømmelser i anlægsfasen - så man ikke oplever en gentagelsen af katastrofen i Köln i 2009, da byens historiske arkiv styrtede sammen under metrobyggeri - noget andet er at undgå den kvælende varme, der ofte opstår, når man befinder sig så langt under jorden. Det problem er i New York løst ved at hver station er udstyret med en bygning, der rager ni etager op og som er udstyret med et gigantisk ventilationssystem, der fungerer som køletårn. Dermed undgår man endnu dyrere løsninger som er forsøgt i andre storbyer verden over, som store varmevekslere og koldt grundvand. Det høje slanke design gælder også ”stationernes konge”, World Trade Center Transportation Hub, der i øjeblikket er ved at blive bygget. De særlige lyse vinger skal ikke blot lede kølig luft men også dagslys ned i undergrundsbanen, så folk på perroner 19 meter under gadeplan får en behagelig oplevelse. Stationen, der er tegnet af den spanske arkitekt Santiago Calatrava, ventes at blive taget i brug i slutningen af næste år, skriver Port Authority of New York og Ney Jersey.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.19