23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Adgangskrav har ikke kostet mange elever på erhvervsskoler

10.300 er begyndt på erhvervsuddannelse direkte fra folkeskolen - 5.400 begynder på grundforløbet under den ny brede indgang, der hedder ”teknologi, byggeri og transport”




























5.400 på bygge-indgang











FAKTA

10.298 unge er begyndt på en erhvervsuddannelse direkte fra folkeskolen.

De begynder inden for fire brede indgange:

Omsorg, sundhed, pædagogik 550

Kontor, handel, forretningsservice 2.880

Fødevarer, jordbrug, oplevelser 1.485

Teknologi, byggeri og transport 5.383

Adgangskravet på 02 i dansk og matematik har ikke kostet så mange elever på erhvervsskolerne, som Danske Erhvervsskoler havde frygtet. I alt begyndte 10.300 elever i sidste uge på en erhvervsuddannelse på grundforløb 1 direkte fra folkeskolen. Det viser en rundspørge, som Danske Erhvervsskoler har foretaget blandt skolerne. Antallet svarer nogenlunde til det antal, der meldte sig via optagelse.dk i marts. ”Det nye adgangskrav på 02 i dansk og matematik kunne betyde, at flere ansøgere ikke kom ind og måske heller ikke bestod den tilbudte optagelsesprøve. Men en del af de svage elever er måske allerede i marts blevet vejledt til at fortsætte i 10. klasse og udsætte søgningen til næste år. Hvis det er tilfældet, kan vi jo håbe på en stigning i ansøgertallet i 2016”, siger Lars Kunov, der er direktør i Danske Erhvervsskoler. Han er imidlertid spændt på, om det lykkes at leve op til den politiske målsætning om, at 25 procent af en ungdomsårgang allerede om fem år skal starte på en erhvervsuddannelse direkte fra folkeskolen. I 2030 er målet 30 procent. I år går 18,5 procent af en årgang i gang. For at nå målet, skal flere end 16.500 folkeskoleelever starte på en erhvervsuddannelse i 2020. ”Det er en stor opgave og vi vil naturligvis gøre alt, hvad vi kan for at nå målet og etablerer ungemiljøer og undervisning af høj kvalitet, der gør uddannelserne attraktive for de unge. Det kræver et tæt samarbejde mellem erhvervsskoler og folkeskoler, som allerede er i gang. Men folkeskolen skal i gang med en massiv indsats for at inspirere og motivere eleverne til at se en erhvervsuddannelse som et alternativ til en studentereksamen. Det er langt fra nok at dygtiggøre dem, der i dag ikke lever op til adgangskravet, så vi skal tiltrække mange flere af dem, der i dag vælger gymnasiet,” siger Lars Kunov. Da grundforløb 1 gennemføres for første gang i år, er det ikke muligt at sammenligne med optagetal fra de foregående år. Af de 10.300 nystartede erhvervsskoleelever er knap 5.400 begyndt i den ny brede indgang kaldet ”teknologi, byggeri og transport”, hvorfra der er mulighed for at søge videre til hovedforløb på alle byggefagsuddannelser.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.16