23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DAGENS LEDER: Kig ud af vinduet

Det mener Licitationen, Byggeriets Dagblad

Det er stærkt af de danske vinduesproducenter, at de igen er ved at få vind i sejlene efter en hård krise, hvor der har fundet en konsolidering sted. Og priserne presses fortsat, fordi der er en vis overkapacitet i markedet, hvilket antyder, at konsolideringsfasen nok ikke helt er tilendebragt endnu.

Men vinduesproducenterne har også andre udfordringer end at producere billigt. Situationen minder nemlig i nogen grad om halvfjerdserne og startfirserne, hvor den samlede danske møbelbranche stort set konkurrerede sig selv ud af markedet.

Dengang var der tale om producenter med stort P, som var rigtig dygtige til at producere, men måske ikke helt havde de samme kompetencer, når det kom til markedsudvikling, og salg på fremmede markeder.

Sådan er det dog ikke nødvendigvis helt nu, men der er fortsat en tendens til, at hvis der er penge at tjene, så prøver man lykken, og er der ikke det, så lader man være.

De der forstår at få noget ud af eksportmarkederne, er de virksomheder, der har en vedblivende tilstedeværelse, og som plejer sine kunder gennem godt og mindre godt. Når det så kommer til at gå stærkt igen, så er det netop disse virksomheder, der står først for, når ordrerne skal deles ud.

Eksport er næsten en kunstart, og kræver både kapitalrådighed og kompetencer, som kan være svære at holde på i nedgangstider. Men det er stædighed og tilstedeværelse, der giver pote i sidste ende.

Der er lærepenge at betale på nye markeder. Med de rette alliancer kan det dog lade sig gøre. Men det vil altid være en langsigtet satsning og strategi der giver resultater.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web03