23948sdkhjf

DAGENS LEDER: Togfond futter af

Det mener Licitationen, Byggeriets Dagblad
Der er alvorlig fare for, at det politiske bagland, der har vedtaget Togfonden, og den vedtagne timemodel kommer til at køre på ”solskinner” og måske må rangeres i remise. Det er en stor skam, og bør ganske enkelt ikke finde sted.

Der er ganske vist et økonomisk hul i Togfonden, der er baseret på olieindtægter fra Nordsøen. Oliepriserne som er faldet ganske drastisk, kan således ikke fylde togfondens kasse op. Men det bør ikke standse timeplanen. De nye toge er meget nødvendige, hvis vi skal bevare og udvikle sammenhængskraften i Danmark. Vi kan ganske enkelt ikke stille krav om mobilitet, omstilling til grønnere energi, hvis vi ikke følger kravene til dørs med reelle tiltag, der faktisk omstiller energiforbruget og vore transportformer. At vi skal kunne komme hurtigt frem, er i dag en nødvendighed, hvis vi skal leve op til mobilitetskrav, pendlermuligheder med videre.

Der er andre måder at finansiere investeringen, svarende til hullet på de ni milliarder kroner på. En En traditionel investeringsmodel, med en tilbagebetalingstid vil ikke tage mange år, suppleret af Togfonden, som fortsat vil kunne betale langt hovedparten.

Jo længere vi venter med at få en ordentlig og effektivt fungerende infrastruktur, jo mere sætter vi udviklingen i provinsen i stå, og vi forstærker den urbanisering, der er i gang.

Man kan godt føre en stram finanspolitik samtidig med, at man investerer i fornuftig, fremtidsorienteret infrastruktur.

Vi har set skandaler nok, når det gælder danske jernbaneinvesteringer. Nu risikerer vi så at blive bombet tilbage, hvis vi ikke de foretager nødvendige investeringer i tidssvarende og fremtidsorienteret infrastruktur.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11