Morten Kabell maler sig op i et hjørne

| Af Niels Nielsen, direktør, Danske Anlægsentreprenøre | Tip redaktionen om en historie

Der bør fokuseres på samlede løsninger med såvel kollektiv som individuel trafik i København, mener Danske Anlægsentreprenører

Venstre slår nu fast, at de vil skrive en havnetunnel øst om København ind i regeringsgrundlaget, hvis de kommer til magten.

Det gør Københavns trafik- og miljøborgmester Morten Kabell (Enhl) bekymret, da han er ledet af en kamp mod biltrafikken. Men skal vi dog ikke holde op med at male hinanden op i hjørner.

Skal vi ikke i stedet fokusere på samlede løsninger med såvel kollektiv som individuel trafik.

Morten Kabels bekymring, som udtrykt i Licitationen - Byggeriets Dagblad onsdag den 10. juni 2015, går på, at en østlig ringvej fra Nordhavn i nord via Refshaleøen til Amagermotorvejen i syd vil gøre det lettere at køre i bil til og fra København.

Læs også: Borgmester er imod V-forslag om havnetunnel

Det er i Morten Kabells øjne ikke godt. Det er i stedet Trængselskommissionens forslag om investeringer i kollektiv trafik.

Morten Kabell vil altså gerne fremme den kollektive trafik på bekostning af biltrafikken, men behøver det at være et enten-eller?

Nej, selvfølgelig ikke. Det er faktisk omvendt, fordi den værdi en velfungerende infrastruktur skaber for samfundet bliver størst, hvis vi udnytter styrkerne i alle trafikformer med biler, busser, tog og cykler.

Læs også: Rapport: Milliardgevinst ved en havnetunnel bliver fordoblet

Morten Kabell henviser i sin argumentation til Københavns Kommunes bestræbelser på at blive CO2-neutral og Trængselskommissionens anbefalinger på op imod 42 mia. kr. i primært kollektiv transport og bedre forhold for cyklisterne.

Det er lidt overraskende, at borgmesteren henviser til Trængselskommissionen som argument mod en havnetunnel, da Trængselskommissionen i sin rapport fra 2013 henviser til, at en Østlig Ringvej potentielt vil kunne bidrage væsentligt til en mere effektiv trafikafvikling over havnesnittet og ændre trafikstrømmene i hovedstadsområdet.

Trængselskommissionen anbefaling gik på, at en beslutning om en havnetunnel skulle afvente Transportministeriets strategiske analyser.

Og den strategiske analyse af en havnetunnel i København viser meget klart, at trafikanterne i København vil kunne få væsentlige tidsmæssige besparelser med en havnetunnel, og at investeringer i kollektiv trafik kun vil have marginal betydning for trafikken i en havnetunnel.

Det betyder, at investeringer i infrastruktur ikke bliver et spørgsmål om biler eller ikke-biler. Vi skal fortsat have fokus på en effektiv og øget kollektiv trafikafvikling.

Det spiller tilmed rigtig godt sammen med en havnetunnel, som ifølge Transportministeriet vil give en samlet rejsetidsgevinst på op mod 20.000 timer per hverdagsdøgn og aflaste de eksisterende broer mellem Sjælland og Amager, der ikke har kapacitet til at håndtere den forventede trafikale vækst frem mod 2040.
Mere om: HAVNETUNNEL


Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Peter Andersen
Licitationen vælger vist bevidst at overse det faktum, at al biltrafik er skadeligt for Enhedslisten. Og her behøves ikke argumenter, da det handler om principper.

Christian Brahe-Pedersen
Kære Peter Andersen
Ovenstående er et indlæg forfattet af branchedirektør for Danske Anlægsentreprenører. Det er således et udtryk for organisationens holdning og ikke en journalistisk artikel.

Med venlig hilsen
Christian Brahe-Pedersen
Redaktionschef
Licitationen - Byggeriets Dagblad

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Rapport: Kommuner favoriserer lokale håndværkere

Syv af ti virksomheder indbydes aldrig til at byde på opgaver uden for egen kommune. Det øger risikoen for karteldannelse, konkluderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en ny rapport

Flere byggevirksomheder går konkurs

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Læs i dag om kommende anlægsprojekter i Allerød, Roskilde, Ejstrupholm, Aulum, Hedensted, Gludsted, Vejle og Assendrup

Plus

Portræt
Den lune aarhusianer med de støvede løbesko

Med det netop afsluttede energiforlig har den socialdemokratiske klima- og energiordfører Jens Joel bestået sin politiske svendeprøve, fortæller partifælle, der kalder ham en struktureret forhandler, men en doven motionist

Plus

Højsæson for små og store byggerier

God planlægning er nødvendigt denne sommer, hvis man skal holde ferie med familien, for presset er stort på byggepladserne, mener organisationerne

Nyhedsbrev

Plus

Virksomhederne bygger på livet løs i ferien

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Arbejdsmiljø truer byers springvand

Smalle brønde på typisk en meter i diameter gør det vanskeligere for kommunalt ansatte at komme ned til haner og pumper

Kontrakt til 140 millioner: MT Højgaard skal bygge færgeterminal

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Trafikforsker: Kørselsafgifter kan tage presset af motorvejene

Plus

Trængslen på vejene stiger markant

Plus

Kun anlægsbranchen har knækket ulykkeskurven

Plus

Züblin jagter flere mellemstore projekter

Bygge- og anlægsentreprenøren Züblin A/S vil sikre stabilitet ved at få flere mellemstore projekter ind med en værdi på 50-300 mio. kroner

Plus

Storebæltsbroen skal brandisoleres

En planlagt brandisolering er nu i udbud og aktuel efter en lastvognsbrand på Vestbroen i mandags

Plus

Og varmer op til vækst

Markant vækst ventes næste år i Züblin A/S. Moderkoncernen Strabag ser fortsat store muligheder i Danmark, der blev erklæret som kernemarked i 2015

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Byggeri til 200 millioner ved Køge Idrætspark

Plus

Niveauet vælter ikke byggebranchen

Staten har udbud på vej for 1,8 milliarder

Og der er lagt op til, at byggeprojekterne skal gennemføres i et "nyt og stærkere" bygherre-setup

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Barslund klimasikrer tunnelportal på Sprogø

Det er igangværende havstigninger, der nødvendiggør arbejdet, som A/S Storebælt har udbudt

Plus

Jernbaneentreprenør sætter fart på indtjeningen

Strukton Rail A/S har for fjerde år i træk forbedret driften og kommer ud med en overskudsgrad på 9 procent i 2017

Plus

Effekt Arkitekter tager sejren hjem på Svendborg Havn

En enig dommerkomite har udpeget team Effekt Arkitekter Aps som vinder af projektkonkurrencen "Den Blå Kant", der skal kickstarte transformationen af Svendborg Havn

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Ombygning af kryds er sendt i udbud

Plus

Overgravninger undgås med sugerør

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Borgmester i Rebild undrer sig

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Utzon tegner nyt museum: - En drømmeopgave for en arkitekt

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Work smarter not harder - vi hjælper dig hele vejen

CP timelapse - skurby

Format4 Creator 950 CNC - Uendelige muligheder på 5 M2

Brush-up i projektering og udførelse af elektriske installationer

Mobil aircondition - lydsvag køling

De første 50 IP-INTEGRA Kalde- og Infoanlæg fra Freund, klar til levering

Ny deletjeneste har potentiale til at hapse håndværkernes kunder

Jobsamtalen starter før du aner det

Vores kunder fortæller...

Kanonflot kroghejs

Lasse er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

IATF 16949:2016 Inspirationsseminar

Mød letvægtsroeren Eskild Ebbesen til årets Effektiviseringskonference 16/11-2018

272 ungdomsboliger i Aarhus afleveret 1 måned før beregnet

Skulpturelle ståltrapper til Nordhavnen

Celsa Steel Service investerer i ny robotteknologi

Beskyttelse af sikkerhedsgrunde - nye regler for jordingsanlæg

Prysmian lykønsker EU med den nye telekommunikationsramme

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Tysk økonomi fortsætter sin fremgang, men Brexit kan presse udviklingen

Intern Auditor Kvalitet

Celsa Steel service udvider med nye produktionsfaciliteter

Mezzaniner udgør platformen for indretningen i Skanderborg Ungdomsskole

Format 4 Finish 1352 Modular

Endnu en Prysmian fabrik modtager OHSAS certificering

Send til en kollega

0.848