Morten Kabell maler sig op i et hjørne

| Af Niels Nielsen, direktør, Danske Anlægsentreprenøre | Tip redaktionen om en historie

Der bør fokuseres på samlede løsninger med såvel kollektiv som individuel trafik i København, mener Danske Anlægsentreprenører

Venstre slår nu fast, at de vil skrive en havnetunnel øst om København ind i regeringsgrundlaget, hvis de kommer til magten.

Det gør Københavns trafik- og miljøborgmester Morten Kabell (Enhl) bekymret, da han er ledet af en kamp mod biltrafikken. Men skal vi dog ikke holde op med at male hinanden op i hjørner.

Skal vi ikke i stedet fokusere på samlede løsninger med såvel kollektiv som individuel trafik.

Morten Kabels bekymring, som udtrykt i Licitationen - Byggeriets Dagblad onsdag den 10. juni 2015, går på, at en østlig ringvej fra Nordhavn i nord via Refshaleøen til Amagermotorvejen i syd vil gøre det lettere at køre i bil til og fra København.

Læs også: Borgmester er imod V-forslag om havnetunnel

Det er i Morten Kabells øjne ikke godt. Det er i stedet Trængselskommissionens forslag om investeringer i kollektiv trafik.

Morten Kabell vil altså gerne fremme den kollektive trafik på bekostning af biltrafikken, men behøver det at være et enten-eller?

Nej, selvfølgelig ikke. Det er faktisk omvendt, fordi den værdi en velfungerende infrastruktur skaber for samfundet bliver størst, hvis vi udnytter styrkerne i alle trafikformer med biler, busser, tog og cykler.

Læs også: Rapport: Milliardgevinst ved en havnetunnel bliver fordoblet

Morten Kabell henviser i sin argumentation til Københavns Kommunes bestræbelser på at blive CO2-neutral og Trængselskommissionens anbefalinger på op imod 42 mia. kr. i primært kollektiv transport og bedre forhold for cyklisterne.

Det er lidt overraskende, at borgmesteren henviser til Trængselskommissionen som argument mod en havnetunnel, da Trængselskommissionen i sin rapport fra 2013 henviser til, at en Østlig Ringvej potentielt vil kunne bidrage væsentligt til en mere effektiv trafikafvikling over havnesnittet og ændre trafikstrømmene i hovedstadsområdet.

Trængselskommissionen anbefaling gik på, at en beslutning om en havnetunnel skulle afvente Transportministeriets strategiske analyser.

Og den strategiske analyse af en havnetunnel i København viser meget klart, at trafikanterne i København vil kunne få væsentlige tidsmæssige besparelser med en havnetunnel, og at investeringer i kollektiv trafik kun vil have marginal betydning for trafikken i en havnetunnel.

Det betyder, at investeringer i infrastruktur ikke bliver et spørgsmål om biler eller ikke-biler. Vi skal fortsat have fokus på en effektiv og øget kollektiv trafikafvikling.

Det spiller tilmed rigtig godt sammen med en havnetunnel, som ifølge Transportministeriet vil give en samlet rejsetidsgevinst på op mod 20.000 timer per hverdagsdøgn og aflaste de eksisterende broer mellem Sjælland og Amager, der ikke har kapacitet til at håndtere den forventede trafikale vækst frem mod 2040.
Mere om: HAVNETUNNEL


Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Peter Andersen
Licitationen vælger vist bevidst at overse det faktum, at al biltrafik er skadeligt for Enhedslisten. Og her behøves ikke argumenter, da det handler om principper.

Christian Brahe-Pedersen
Kære Peter Andersen
Ovenstående er et indlæg forfattet af branchedirektør for Danske Anlægsentreprenører. Det er således et udtryk for organisationens holdning og ikke en journalistisk artikel.

Med venlig hilsen
Christian Brahe-Pedersen
Redaktionschef
Licitationen - Byggeriets Dagblad

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Storstrøms-entreprenør skylder penge i Norge

En række underleverandører på det norske anlægsprojekt Follobanen mangler penge fra den italienske entreprenør Condotte

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Erhvervsskoler: Skær ned et andet sted

Håndværks- og konstruktøruddannelserne er glade for flere fondspenge, der kan gøre de unge mere klar til fremtiden. Men pengene må ikke bare være lappeløsninger til en statslig omprioritering

Plus

Fond skyder flere penge i erhvervsskoler

Grundejernes Investeringsfond går yderligere ind i arbejdet med at nedbringe renoveringsefterslæbet og har allerede støttet erhvervsuddannelser med over 22 mio. kroner

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Malmos bytter elever i Norge

For at gøre sig mere attraktiv over for lærlinge udveksler Malmos A/S årligt to elever med den norske anlægsgartner Svein Boasson AS. Næste gang Malmos sender elever af sted er her til foråret

Plus

Anlægsgartner holder fast i Norge

Plus

Lærerne skal vide mere

Plus

Højt humør og konkurrenceånd på Skills

Stemningen sitrede fra morgenstunden på Skills i Herning. 300 kombattanter var klar til at gå i krig med murerske, tommestok, skruenøgler, malerpensel og saks

DM i Skills slår rekord fra morgenstunden

Plus

Klar - parat - SKILLS

NCC bygger underjordisk rundkørsel

Entreprenørfirmaet er i gang med et omfattende vejprojekt på Færøerne

Østjyske motorvej får seks spor

Plus

Det nye træ i skilteskoven har fået stærke rødder

Det var belastende for ny skiltefabrik, at skaberen hedder Daluiso - et navn, der har været kendt i branchen i årevis

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Udflyttede styrelser får ikke nye bygninger

Plus

Anlægsgartner bygger nyt hovedkontor

Plus

OKNygaard overgår til koncernstruktur

Vækst og ambitioner om yderligere vækst får OKNygaard til at overgå til koncernstruktur og samtidigt foretage en række omstruktureringer på ledelsesniveau

Spar på kræfterne med verdensnyhed fra Bosch

Plus

Fire kæmper om nyt betalingsanlæg til Storebælt

Video
Rejsegilde på Amagerværkets blok 4

Trods udfordringer holder den ambitiøse tidsplan.

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Myndigheder godkender finsk fusion

De finske konkurrencemyndigheder vil godkende fusionen mellem de to koncerner Lemminkäinen og YIT, der skaber en ny storkoncern i Nordeuropa

Plus

Plejeudbud tiltrækker stor interesse

Plus

Flere trak sig fra letbaneudbud

På tre af otte kontrakter på Hovedstadens Letbane var der kun en enkelt tilbudsgiver. På trods af dette endte prisen på et fornuftigt niveau, mener letbaneselskab

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Calum lukker aftaler for 400 mio. kroner

Plus

Ambassaden i Oslo: Masser af byggeopgaver på vej i Norge

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Vis din mester, hvad du gerne vil

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

LE34 vinder udbud for staten

Se alle Medlemmernes egne nyheder

RAILQ™ – Undersøgelse af kranens køreskinner

SnoerGlas vinder DM i Skills for glarmestre

FUGTKONTROL byder igen i år velkommen på vandværksmessen i Roskilde

Hvad er forskellen på grå og rødbrune plastrør?

Velkommen til endnu en arbejdsmiljøkonsulent hos Avidenz

Afterski-party i Hornslet

Kantlimning og fleksibel produktion i fokus: SCM DIGITAL DAYS i Rimini

Give Stålspær får kæmpeordre til nyt Psykiatrisk Center

Vi søger en jeg-tænker-muligheder-og-resultater Intern salgskonsulent

Endnu en ny advisor hos V2C

IKT-specifikationer og -aftale

Bendt Bendtsen: PKA og SustainSolutions tager skridt i den rigtige retning

Beskyttelse af sikkerhedsgrunde

Løft, surring, faldsikring og afspærring til kloaker

EnergyLab Nordhavn nomineret til Energi- og Miljøprisen.

LED i det offentlige: Skoler

Belimo giver dig gratis, elektroniske hjælpemidler

Metsä Wood Taking Wood

Hvorfor er der behov for at forhindre støj på arbejdspladsen?

Ribu Inventarsnedkeri A/S

DLH tester verdensnyhed indenfor modificeret krydsfiner.

Made for real.

Så langt er DM i Skills-deltagerne fra Learnmark nået

Få besøg af vores mobile showroom.

Entreprenørgården i Aabenraa sparer tid ved hegnsklipning

Send til en kollega

0.483