Morten Kabell maler sig op i et hjørne

| Af Niels Nielsen, direktør, Danske Anlægsentreprenøre | Tip redaktionen om en historie

Der bør fokuseres på samlede løsninger med såvel kollektiv som individuel trafik i København, mener Danske Anlægsentreprenører

Venstre slår nu fast, at de vil skrive en havnetunnel øst om København ind i regeringsgrundlaget, hvis de kommer til magten.

Det gør Københavns trafik- og miljøborgmester Morten Kabell (Enhl) bekymret, da han er ledet af en kamp mod biltrafikken. Men skal vi dog ikke holde op med at male hinanden op i hjørner.

Skal vi ikke i stedet fokusere på samlede løsninger med såvel kollektiv som individuel trafik.

Morten Kabels bekymring, som udtrykt i Licitationen - Byggeriets Dagblad onsdag den 10. juni 2015, går på, at en østlig ringvej fra Nordhavn i nord via Refshaleøen til Amagermotorvejen i syd vil gøre det lettere at køre i bil til og fra København.

Læs også: Borgmester er imod V-forslag om havnetunnel

Det er i Morten Kabells øjne ikke godt. Det er i stedet Trængselskommissionens forslag om investeringer i kollektiv trafik.

Morten Kabell vil altså gerne fremme den kollektive trafik på bekostning af biltrafikken, men behøver det at være et enten-eller?

Nej, selvfølgelig ikke. Det er faktisk omvendt, fordi den værdi en velfungerende infrastruktur skaber for samfundet bliver størst, hvis vi udnytter styrkerne i alle trafikformer med biler, busser, tog og cykler.

Læs også: Rapport: Milliardgevinst ved en havnetunnel bliver fordoblet

Morten Kabell henviser i sin argumentation til Københavns Kommunes bestræbelser på at blive CO2-neutral og Trængselskommissionens anbefalinger på op imod 42 mia. kr. i primært kollektiv transport og bedre forhold for cyklisterne.

Det er lidt overraskende, at borgmesteren henviser til Trængselskommissionen som argument mod en havnetunnel, da Trængselskommissionen i sin rapport fra 2013 henviser til, at en Østlig Ringvej potentielt vil kunne bidrage væsentligt til en mere effektiv trafikafvikling over havnesnittet og ændre trafikstrømmene i hovedstadsområdet.

Trængselskommissionen anbefaling gik på, at en beslutning om en havnetunnel skulle afvente Transportministeriets strategiske analyser.

Og den strategiske analyse af en havnetunnel i København viser meget klart, at trafikanterne i København vil kunne få væsentlige tidsmæssige besparelser med en havnetunnel, og at investeringer i kollektiv trafik kun vil have marginal betydning for trafikken i en havnetunnel.

Det betyder, at investeringer i infrastruktur ikke bliver et spørgsmål om biler eller ikke-biler. Vi skal fortsat have fokus på en effektiv og øget kollektiv trafikafvikling.

Det spiller tilmed rigtig godt sammen med en havnetunnel, som ifølge Transportministeriet vil give en samlet rejsetidsgevinst på op mod 20.000 timer per hverdagsdøgn og aflaste de eksisterende broer mellem Sjælland og Amager, der ikke har kapacitet til at håndtere den forventede trafikale vækst frem mod 2040.
Mere om: HAVNETUNNEL


Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Peter Andersen
Licitationen vælger vist bevidst at overse det faktum, at al biltrafik er skadeligt for Enhedslisten. Og her behøves ikke argumenter, da det handler om principper.

Christian Brahe-Pedersen
Kære Peter Andersen
Ovenstående er et indlæg forfattet af branchedirektør for Danske Anlægsentreprenører. Det er således et udtryk for organisationens holdning og ikke en journalistisk artikel.

Med venlig hilsen
Christian Brahe-Pedersen
Redaktionschef
Licitationen - Byggeriets Dagblad

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

PBU og PFA bygger 156 boliger med udsigt til Kronborg

Der er nu taget første spadestik til første etape af det moderne fiskerleje Kronborg Strand, der består af i alt 156 nye boliger

Roskilde Kommune kickstarter udvikling af nyt område

Plus

Barslund løfter bundlinjen

Koncernen har næsten fordoblet overskuddet i 2017, der bød på en mindre vækst i omsætningen. Datterselskabet Barslund A/S går dog markant tilbage

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Entreprenør er tilfreds trods tilbagegang

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Immer Besser i TBT Tower

Plus 1

Mindre entreprenører får chancen på Femern

Der vil være en del fagentrepriser med, når bygherreselskabet Femern A/S frem mod 2020 udfører forberedende anlægsarbejder for over 400 mio. kroner på Lolland

Ustabil sandpude skyld i synkende Limfjordstunnel

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Rå beton tager form

Lov skal sikre flere kvinder i topstillinger

Plus

Ny lysteknologi gør storbyerne smidige

Internetopkoblede lysinstallationer vil om få år spare Københavns Kommune for energiudgifter op til seks mio. kroner årligt

Odense i vækst

Fors udvider fjernvarmenettet

Plus

Arkil tager teten på stor rammeaftale

Fem entreprenører skal de kommende år kæmpe om fjernvarmeopgaver i Aarhus-området i en rammeaftale, der har en anslået værdi på over 600 mio. kroner

Plus

Trods fordobling af bundlinje: Entreprenør er ikke tilfreds

Høj omsætningsvækst slår ikke tilstrækkeligt igennem på bundlinjen i 2017, forklarer direktør

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Læs i dag om kommende anlægsprojekter i Gladsaxe, Ballen og Aabybro

DAGENS LEDER: Lad infrastrukturen få sin korrekte plads

Designet til Odenses letbanetog er klar

Plus

Driftsaftale til milliarder afgøres i år

Odense Letbane forventer at udpege en driftsoperatør blandt fire kandidater i løbet af 2018

Ny viden og hæder til byggeriet ved prisfest

Danmark tiltrækker nu internationale profiler og forskere, der vil give inspiration til dansk byggeri - og samme dag hædres byggeriet med nye priser

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyt om navne

Flakfortet skal føres tilbage til 1995-standard

DAGENS LEDER: Et skridt i den rigtige kystretning

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Anlægsnyt

Debat
Mere og bedre uddannelse i sigte

Plus

MT Højgaard accepterer ikke social dumping

Plus

Anlægsnyt

Region annullerer solcelleudbud

Aarhus klar til næste etape af nyt brokvarter

Plus

Anlægsnyt

Plus

Poul Sejr Nielsen sigter efter 200 millioner i 2018

Ugens konkurser - uge 14

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Endnu bedre afgratning!

Støjens dag 2018 – Hvor galt kan det være?

Mød elbranchens fremtid på studiedagen

Verdens mest miljørigtige alkaline batteri (produceret af 75% genbrugsmateriale) nu også i Danmark.

Projektlederuddannelse direkte målrettet bygge- og anlægsbranchen

Laser kapacitet!

Flyt lys-laboratoriet ud til kunden

GROHE Truck Tour 2018 er kommet til Danmark

V2C udvider i Aarhus

Aircondition og klimaanlæg restauranter og kantiner

BLCview - Komplekse byggerier kræver godt samarbejde!

Det kan du også med tekstil

Ny hjemmeside: bralo.dk

Når energimåling skal være nemt og hurtigt!

Se hvem der også bruger løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S

Titan Sprøjteanlæg fra G.A. Hansen

Et nyt, enkelt og robust facadesystem fra Kolding

Bliv klogere på veje og tilgrænsende rettigheder

X-TEND® wirenet forener sikkerhed med tidløst design

ENITEK viser energistyring på Ejendomsmessen 2018

Ny konference om træbyggeri

Det handler om pumper

Prysmian INSIGHT er udkommet

Ajour System byder velkommen til Boligselskabet Sct. Jørgen

Verdens mest miljørigtige alkaline batteri (produceret af 75% genbrugsmater...

Send til en kollega

0.718