Transportministeriet og Københavns Kommune har nu offentliggjort resultatet af tre års forundersøgelse om muligheden for at etablere en østlig ringvej, også kaldet havnetunnelen, i København.
Forundersøgelsen omfatter en tunnelforbindelse, der - via Nordhavnsvej og Nordhavnstunnel - forbinder Helsingørmotorvejen i nord med enten Amagermotorvejen eller Øresundsmotorvejen i syd.
Gennem en årrække er forskellige linjeføringer for Østlig Ringvej blevet analyseret og drøftet, og den nye analyse peger nu i retning af en østlig sænketunnel i havet ud for Amager Strand, der kan være færdigbygget i 2035.
Det glæder Bo Sandberg, der er formand for Københavnertunnelgruppen, som i 15 år har arbejdet mod etableringen af en havnetunnel.
- Analysearbejdet peger i retning af en sænketunnel, der kan udgøre den trafikale bypass operation, som København i årevis har haft brug for. Og det er vældig positivt, at både overborgmesteren og transportministeren bakker op, siger han.
Hos BAT-kartellet, der også er en del af Københavnertunnelgruppen, hilser man ligeledes analyserne velkomne. Her lægger man især vægt på tunnelens betydning for trafikken.