23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Havnetunnel er et skridt tættere på realisering

Transportministeriet og Københavns Kommune har nu offentliggjort resultatet af tre års forundersøgelse om muligheden for at etablere en østlig ringvej, også kaldet havnetunnelen, i København.

Forundersøgelsen omfatter en tunnelforbindelse, der - via Nordhavnsvej og Nordhavnstunnel - forbinder Helsingørmotorvejen i nord med enten Amagermotorvejen eller Øresundsmotorvejen i syd.

Gennem en årrække er forskellige linjeføringer for Østlig Ringvej blevet analyseret og drøftet, og den nye analyse peger nu i retning af en østlig sænketunnel i havet ud for Amager Strand, der kan være færdigbygget i 2035. 

Det glæder Bo Sandberg, der er formand for Københavnertunnelgruppen, som i 15 år har arbejdet mod etableringen af en havnetunnel.

- Analysearbejdet peger i retning af en sænketunnel, der kan udgøre den trafikale bypass operation, som København i årevis har haft brug for. Og det er vældig positivt, at både overborgmesteren og transportministeren bakker op, siger han.

Hos BAT-kartellet, der også er en del af Københavnertunnelgruppen, hilser man ligeledes analyserne velkomne. Her lægger man især vægt på tunnelens betydning for trafikken.









BREAKING
{{ article.headline }}
0.163