Greater Copenhagen er sidste chance
Øresundsregionen kan kun markedsføres effektivt under et brand og det er ”Copenhagen”, mener Byggesocietetets formand
Regionen er ikke for alvor smeltet sammen som håbet ellers var, dengang broen til Sverige blev en realitet.
Greater Copenhagen, som er et erhvervspolitisk partnerskab mellem kommuner og regioner i Østdanmark, står nu klar til at bære faklen videre, og formandsskabet i Region Skåne har netop tiltrådt navnet.
Greater Copenhagen har nemlig fat i noget helt rigtigt: Øresundsregionen kan kun markedsføres effektivt under brandet ”Copenhagen”.
Det er alene København, som har den omdømmemæssige styrke, der skal til for at slå igennem internationalt.
Slut med diskussionerne om, hvorvidt bogstavet ”ø” skrives med en streg eller to prikker, og alt det andet bureaukrati, som vi i regionen er så gode til. Nu kan alle se, at Greater Copenhagen som imageparaply over projektet virker - både for kommuner og regioner i Danmark og i Skåne. Så langt så godt.
Men der skal mere til, hvis Greater Copenhagen virkelig skal komme ud af startboksen. Greater Copenhagen skal derfor indbyde alle parter på begge sider af sundet til at gå aktivt ind i arbejdet. Kun hvis vi som organisationer og virksomheder får et aktivt ejerskab til projektet, bliver det til virkelighed. Greater Copenhagen må ikke ende som endnu et projekt i offentligt regi, hvor politikerne isoleret fra livet omkring dem taler om integrationsprocesser. Det har vi prøvet nok af.
Lad os derfor komme i gang med arbejdet. Greater Copenhagen kan passende starte med at indbyde organisationer, virksomheder og uddannelsesinstitutioner på begge sider af Øresund til at komme med deres input til, hvordan de hver især kan være med til gavn for projektet. Lad dem der reelt forpligtiger sig til at løfte et ansvar få en plads ved bordet.
Der er næppe stemning for en tredje runde, hvor politikerne endnu en gang prøver at opfinde den dybe tallerken i Øresundsregionen. Nu handler det om gennem Greater Copenhagen om at få næringsrig mad på bordet.