Tyskerne skyder Femern-rygter ned
På et parlamentarisk møde på den nordiske ambassade i Berlin var der stor tysk opbakning til Femern-forbindelse trods rygter om genforhandling
Levering til tiden
(Berlin) Rygterne om, at tyskerne vil genforhandle Femern-aftalen efter nye fordyrelser blev skudt ned onsdag på en parlamentarisk aften mellem Tyskland, Danmark og Sverige på det nordiske ambassadekompleks i Berlin. Rygterne skyldtes blandt andet det socialdemokratiske forbundsdagsmedlem, Bettina Hagedorn, som vil have genforhandlet traktaten fra 2009. Den åbner netop for genforhandling, hvis forholdene ændres markant. Også det tyske statsrevisorat, Bundesrechnungshof, tvivler på, at det er inden for aftalen, når de tyske landanlæg er eksploderet fra 800 mio. til 2,2 mia. euro. Men den tyske parlamentariske statssekretær, Enak Ferlemann fra Forbundsministeriet for Trafik og Digital Infrastruktur, fastslog så i Berlin, at det fortsat er tyskernes mål, at Europa skal vokse mere sammen via Femern-forbindelsen, som tyskerne stadig ser som vigtigste projekt til at nå det mål. ”Vi har en forsinkelse på tre år af landanlæggene fordi vi i Tyskland skal have helt ny jernbane på 55 af 90 kilometer op mod Femern. Det betyder, at jernbanen på tysk side først er opgraderet i 2024, men samarbejdet med danskerne fortsætter”, fastslog Enak Ferlemann. ”Jeg vil takke den danske transportminister, Magnus Heunicke (S), for fantastisk samarbejde, sagde han også med henvisning til genforhandling af tunneltilbud fra entreprenører, som skal ned i pris”, sagde Enak Ferlemann Også Torsten Albig, ministerpræsident for Schleswig-Holstein, fastholder projektet. ”Femern betyder, at det bliver nemmere at leve i Tyskland og arbejde i Danmark og visa versa”, sagde han. De tyske politikere kom også ind på vejene, som i landtilslutningerne visse steder indsnævres. De dele kan udvides, når behovet måtte vise sig. Magnus Heunicke nævnte kontrakterne til tunnelen og de krævede, lavere priser, som én af fire hovedudfordringer for Femern lige nu. Alle fire udfordringer venter han er klaret senest ved årets udgang. De øvrige tre udfordringer er, at Danmark skal have en endelig vedtagelse formentlig inden sommerferien, den tyske del skal have sine vedtagelser på plads – og så skal EU-støtten sikres. Men her kom Pat Cox i Berlin med advarsler som Europæisk koordinator for Skandinavian-Mediterranien Korridoren (under TEN-T-programmet): Femern-projektet får kun EU-penge hvis tidsplanerne fra ansøgningerne bliver overholdt. ”I EU hedder det ”brug det – eller mist det”. Først når projektdelen med EU-tilskud er udført, så kan man gå i gang med det næste. Er projektet ikke færdigt til tiden, så er pengene tabt og går til andre ting i EU, påpegede Pat Cox. Han forklarede de vilkår med mange ansøgninger. ”Jeg koordinerer den længste korridor fra Finland til Sydeuropa. Den har 735 projekter i forslag til 36 milliarder euro, hvoraf vi kun har de 12. Men jeg vil fastslå, at EU anser Femern som en af de vigtigste kanaler for denne korridor”, sagde Pat Cox.