Tab truer integreret byggeløsning
Bedre projekter er ikke nødvendigvis motivation nok for byggevirksomheder, hvis de ikke kan mærke forbedringerne på bundlinjen
IPD (Integrated project delivery) var på dagsordenen på en Lean Construction konference i København torsdag. Den amerikanske projekteringsmetode blev præsenteret af David Long, som er en anerkendt amerikansk Lean Construction konsulent. ”Lad os se, om jeg stadig er velkommen om en halv time,” lagde han ud med at sige. Grundlaget for at præsentere IPD-metoden er byggeriets behov for at være mere produktiv i sine byggeprojekter. Og konsekvensen ved ikke at lave gode projekter og tjene penge er klar men hård: lukning af byggevirksomheder. IPD går ud på at samle alle et projekts aktører fysisk allerede i startfasen af et projekt. Det skal ske for at validere et budget ud fra alle aspekter og sikre, at der bliver taget hensyn i planlægningen til både profit, sikkerhed, holdbarhed og tid. David Long vil gerne væk fra, at man eksempelvis går på kompromis med kvalitet og sikkerhed for at nå en tidligere deadline og på den måde skaber profit. Han vil også gerne væk fra, at projektets aktører ingen eller få penge tjener. Netop indtjeningen er en altafgørende motivationsfaktor, og en analyse af 32 IPD-projekter i det nordlige Californien viser, at der er 80 procent bedre chance for at alle tjener det, de skal, i et IPD-projekt. Problemet er, at seks af projekterne - de resterende 20 procent - ikke levede op til forventningerne om indtjening. Og en 20 procent risiko for ingen indtjening eller ligefrem tab kan blive tungen på vægtskålen for virksomheder, der overvejer at gå tage IPD-projektet i brug. ”Hvis de 20 procent ikke forbedres, er det i fare,” siger David Long. Projekterne er stadig i højere kvalitet end traditionelle projekter, så for bygherren er det en god metode. I forhold til pris, er der dog også et men her. ”Det evige spørgsmål fra bygherrerne er: Hvordan sikrer vi, at vi får projektet til markedsprisen, hvis det hele er tillidsbaseret?” siger David Long. Når markedet er nede, kan man altid finde bedre priser, derfor kræver modellen, at alle parter føler, at de vinder på den. ”Hvis bygherrerne begynder at tvivle på, at de får en god aftale, kommer vi til at se direktører, der siger nej tak,” siger David Long, der ellers er glad for, at flere amerikanske bygherrer kræver modellen brugt på deres projekter.