23948sdkhjf

Nabo rejser tvivl om grundlag for ny bro

Borger spørger om beregningerne for trafikken på en kommende ny forbindelse over Roskilde Fjord ved Frederikssund holder
Store anlægsprojekter deler ofte vandene i starten af anlægsfasen. Specielt naboerne til de kommende projekter er ikke særligt positive.

Og det rammer nu også anlæggelsen af den nye bro over Roskilde Fjord ved Frederikssund.

Kurt Sørensen, der har sommerhus ved Jægerspris i Hornsherred, retter nu alvorlige anklager om "manipulation, lobbyarbejde og tendentiøsitet" mod både Frederikssund Kommune og mod Folketinget omkring beslutningen om at anlægge den nye bro.

- Det er en direkte konsekvens af et stort stykke lobbyarbejde udført af borgmesteren, bystyret og nogle magtfulde personer i Frederikssund, for hvem det har været afgørende at få den bro trumfet igennem, skriver han i en henvendelse til Folketingets Transportudvalg.

Han peger samtidig på, at det faktuelle grundlag, der ligger til grund for beslutningen" er så tendentiøs og manipulerende, at det kan undre, at Folketingets Trafikudvalg kan stå inde for beslutningen".

Kurt Sørensen noterer, at argumentationen for behovet for den nye bro er, at der i 2013 passerer cirka 23.248 biler i døgnet over Kronprins Frederiks Bro:

- Det er en bil over broen hver tredje til fjerde sekund eller cirka 1.000 biler i timen døgnet rundt, året rundt. Disse analyser er lavet af firmaet Sund & Bælt Partner A/S i en rapport fra 2011, hvori man også hævder, at med to broer over Roskilde fjord vil der i 2018 passere 33.130 køretøjer over broerne i døgnet. Hvor skal alle disse mennesker komme fra? Måske har man fundet en mirakelløsning på de demografiske problemstillinger i Danmark med aldrende og faldende befolkningstal og mindre tilgang til arbejdsmarkedet. Til meget sigende sammenligning passeres Storebæltsbroen af cirka 29.000 biler i døgnet, og det tal har været stabilt de sidste syv til otte år, forklarer Kurt Sørensen.

COWI-måling

Ingeniørfirmaet Cowi lavede målinger af trafikken omkring Kronprins Frederiks Bro til en rapport offentliggjort i 1999. Dengang konkluderede Cowi, at der passerer fra 11.500 til 16.800 biler i døgnet, med det højeste antal i sommerperioden på grund af sommerhusbeboelserne på Hornsherred. Dag- og time målinger viste spidsbelastninger på maksimalt 1200 biler i timen:

- Der er rigtig langt fra Cowis faktuelle målinger op til tallet på 23.248 køretøjer i døgnet, skriver Kurt Sørensen, der efterlyser nye tal for det eksisterende trafikpres.

Kurt Sørensen mener med henvisning til COWI, at det ikke er broen, der er problemet:

- Den kan sagtens håndtere trafikbelastningen. Årsagen til de problemer der opleves omkring broen skal findes i de trafikchikaner i form af lysfyr, bystyret opstillede. Cowi foreslog en ændring af tilkørselsforholdene, men det har der tilsyneladende ikke været vilje til at gennemføre, mener Kurt Sørensen.

Ingen vaklen

Henvendelsen fra Kurt Sørensen får dog ikke Venstres trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til at vakle omkring beslutningen om en ny fast forbindelse over Roskilde Fjord.

- Der er ikke noget mærkeligt i, at sommerhusejere ved Tørslefs Hage ikke jubler over en ny bro ved siden af deres sommerhus. Men der er et stort behov for en fast forbindelse ved Frederikssund. Man behøver bare at stille sig ved broen en morgen eller eftermiddag for at forvisse sig om store flaskehalsproblemer. Derfor er jeg glad for, at en bred kreds af partier har besluttet, at projektet skal realiseres. Det holder vi fast i, og der er ingen vaklen i geledderne. Der er et veldokumenteret stort behov for den forbindelse, siger Kristian Pihl Lorentzen til Licitationen.

Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn, er på linie med Kristian Pihl Lorentzen.

- Det er et partsindlæg fra en sommerhusejer, der selvfølgelig har private interesser at indgå det pågældende projekt. Der kan altid være en vis berettigelse i at gennemgå tallene igen. Derfor skal vi lige gennemgå tallene for at se, om de holder. Der er ingen tvivl om, at projektet bliver til noget. Der er bred opbakning, og tingene er undersøgt godt og grundigt, siger Rasmus Prehn.

Licitationen har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Frderikssunds borgmester Ole Find Jensen (S).
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125