23948sdkhjf

Ledningsejere raser over forslag om bod

Ledningsejerne er stærkt utilfredse med forslaget om bod for forsinkelser på gravearbejder
Længere ekspeditionstider for ledningarbejder og højere priser til kunderne er nogle af de konsekvenser, som ledningsejerne forudser vil opstå, hvis forslaget i udkastet til den nye vejlov om at give vejmyndigheder mulighed for at opkræve bod, hvis ledningsarbejder bliver forsinkede.

- Det er uhensigtsmæssigt for alle parter. Hvis man indfører bod, vil det i virkeligheden give længere ekspeditionstid, da ledningsejerne så vil ansøge om gravetilladelse i en længere tidsperiode, siger Helle Birte Jensen, jurist i Dansk Energi, og uddyber:

- Hvis en ledningsejer ansøger om 14 dage til et arbejde, selv om arbejdet måske kun tager otte, fordi man vil undgå en bod, så risikerer man bare, at den ekstra tid vil blive benyttet. Det er der ingen, der har gavn af.

Helle Birte Jensen påpeger desuden, at hvis bestemmelsem om boden bliver indført, så risikerer man en lang række tvister og sagsanlæg.

- Det er klart, at hvis ledningsejerne får en bod, så vil man diskutere, hvem der har ansvaret for forsinkelsen, siger hun.

Bliver enerådende

Dansk Ledningsejerforum, som er en sammenslutning af ledningsejere i Danmark, heriblandt Dansk Energi, Dansk Fjernvarme, Foreningen for Vandværker i Danmark og TDC, er heller ikke begejstret forlovforslaget.

I et høringssvar til Transportministeriet skriver foreningen, at forslaget har drastiske konsekvenser for fordelingen af omkostninger imellem vejmyndigheder og ledningsejere til ugunst for ledningsejerne, og at der på flere områder lægges op til, at vejmyndighederne bliver enerådende.

“Alt i alt finder ledningsejerne det problematisk, at der ensidigt væltes flere omkostninger over på ledningsejerne, der kun kan hente disse omkostninger ét sted - nemlig hos forbrugerne," skriver Dansk Ledningsejerforum.

Foreningen påpeger i den forbindelse, at det er i modstrid til de intentioner, der står beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget, om at lovforslaget ikke har økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Paragraffen i udkastet til lovforslaget om, at vejmyndigheder kan opkræve bod for forsinkelser er ledningsejerne også stærkt utilfredse med:

“Ledningsejerne finder det uacceptabelt, at der unuanceret kan fastsættes regler om bod som beskrevet i bemærkningerne. Dette ansporer til ansøgning om længere perioder, hvilket medfører risiko for, at ansøgning nægtes af hensyn til trafikafviklingen," står der i høringssvaret.

Derfor mener ledningsejerne, at hvis boden indføres, så bør der tilføjes bemærkninger om, at ledningsejerne ikke skal betale boden, hvis overskridelsen skyldes forhold, der er uden for ledningsejernes kontrol eller andre undskyldelige årsager. Leder side 4
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094