Politikere bør inspireres af Schweiz
Der skal være bedre mulighed for at læse videre på baggrund af en erhvervsuddannelse, siger Danske Byggecentre
Dansk Byggeri, Tekniq, DS Håndværk & Industri, LO og Håndværksrådet har alle udtalt sig positivt og suppleret med krav om, hvad der i øvrigt skal til.
Danske Byggecentre melder sig i koret om behovet for en reform af erhvervsuddannelserne med fokus på højere kvalitet i uddannelserne.
- Det er på høje tid, at politikerne tager aktion på den lavstatus som erhvervsskoler desværre har fået raget til sig igennem de seneste år. Jeg er på sin vis meget enig i, at adgangskrav kan være med til at mindske frafaldet, men det alene højner ikke niveauet på erhvervsskolerne. Det faglige niveau skal i vejret og der skal være mulighed for, at erhvervsuddannelser kan være adgangsgivende til videregående uddannelser ligesom gymnasiet, udtaler adm. direktør Palle Thomsen, Danske Byggecentre.
Han foreslår regeringen at lade sig inspirere af Schweiz, hvor der er bedre mulighed for at bygge videre på erhvervsuddannelserne.
- Vi bør have en model der minder langt mere om det vi ser i Schweiz. Ender det med, at det alene er adgangskravene der justeres i forhold til erhvervsuddannelserne, ender det blot med, at elevtallene forværres endnu mere. Det er jo ikke adgangskravene, der holder de fagligt stærke elever væk fra erhvervsskolerne. Det faglige niveau og de efterfølgende adgangsmuligheder erhvervsuddannelserne giver, skal løftes. Så er jeg heller ikke i tvivl om, at det igen vil være prestigefyldt, at tage en erhvervsuddannelse, siger Palle Thomsen.
Ingen må tabes
Håndværkerforeningen i Kjøbenhavn mener, at adgangskravene skal gælde alle erhvervsuddannelser og ikke kun udvalgte.
- Når den enkelte elev havner på sin drømmeuddannelse, vil han eller hun være langt mere engageret. Det giver ikke alene den enkelte en bedre uddannelse, men er også en stor samfundsmæssig gevinst. Engagerede elever styrker det faglige niveau og mindsker frafaldet på uddannelsen, siger Haandværkerforeningens formand Robert Sørensen.
Foreningen mener i øvrigt, at ingen unge skal tabes. Derfor skal der være særlige forberedelsesforløb og indskolingsforløb til de elever, som ikke klarer adgangskravene i første omgang.