23948sdkhjf

Kernefokus overvinder hård priskonkurrence

Trods skarp konkurrence i ventilationsbranchen kom Øland ud af 2012 med flere ansatte og et bedre resultat end året før
Et skærpet fokus på kerneprodukterne og en større interesse i markedet for energieffektivitet er ifølge ventilationsvirksomheden J. Øland Ventilation A/S med kaldenavnet Øland hovedårsagerne til, at virksomheden har klaret sig godt igennem finanskrisen.

Øland kom ud af 2012 med en bruttofortjeneste på 55,2 mio. kroner samt et årsresultat på 10,5 mio. kroner. Sidste år lå årets resultat på 10,3 mio. kroner, men for bare to år siden var resultatet noget mindre - nemlig 6,6 mio. kroner. Det fremgår af Ølands årsregnskab for 2012.

- Da krisen kom, valgte vi at gå back to basic og skære nogle af vores tekniske produktgrupper som for eksempel automatløsninger, som vi har købt udefra, fra og i stedet fokusere på vores egenprodukion, fortæller salgsdirektør i Øland, Carsten Madsen.

Det positive resultat i 2012 tilskriver Carsten Madsen COP15 i 2009.

- I 2012 har vi for alvor kunnet mærke effekterne af COP15, som satte en bevægelse i gang om et øget fokus på klima og energi. Industrien begyndte i 2012 for alvor at implementere flere energieffektive løsninger, og det har vi kunne mærke, siger han.

Skarp priskonkurrence

Ifølge ledelsesberetningen er konkurrencesituationen pt. hård, og det bekræfter Carsten Madsen.

- Der er nogle virksomheder i branchen, som er virkelige aggressive i priskonkurrencen og sætter priserne meget lavt. Vi vil selvfølgelig gerne både være billigst og bedst, men det er vores opfattelse, at kunderne gerne vil betale et par procent mere for et produkt, hvis kvaliteten og servicen er bedre, siger han og tilføjer, at han tror, at nogle af de aggressive virksomheder vil falde fra i fremtiden.

Ølands forventninger til regnskabet for 2013 er, at indtjeningen vil være moderat stigende.

- Vi forventer en stabil udvikling, og vi vil højst sandsynligt ansætte flere i løbet af året, siger Carsten Madsen.

Ved udgangen af 2012 havde Øland 98 ansatte. Det er 13 flere end i 2011.

Ny virkelighed

Selv om Ølands forventninger for fremtiden er positive, tror Carsten Madsen ikke, at markedet vender tilbage til niveauet før krisen.

- Vi tror ikke, man kan sige, at finanskrisen som sådan vil forsvinde. Vi befinder os i en ny virkelighed, hvor niveauet bare ikke er på samme niveau som i slutningen af nullerne, siger han.

Øland har primært kunder i Danmark og har ikke umiddelbart planer om at udvide i udlandet.

- Hvis nogle af vores danske kunder flytter til udlandet, kan vi selvfølgelig godt følge med, men vi har ikke decideret kunder i udlandet. Siden 2008 har vi været en del af den franske Saint Gobain-koncern. Det betyder, at hvis vi pludselig går ind på eksempelvis det norske marked, så vil vi konkurrere med et norsk datterselskab af koncernen. Derfor kan vi ikke vinde udenlandske markedsandele så længe, vi har det setup, forklarer Carsten Madsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094