23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bedre rum til forskning

Arkitektskolen Aarhus har med andre internationale universiteter og arkitekt- og designskoler fået en EU-bevilling på 30 mio. kroner, der skal give praktiserende arkitekter og designere mulighed for at forske i egen praksis












Udvikle virksomheden















Udveksling på tværs















Fjernstudium







Praktiserende arkitekter og designere får nu langt bedre mulighed for at forske Det sker med en ny EU-bevilling på 30 mio. kroner, der giver mulighed for at etablere en ph.d.-ordning, hvor praktiserende arkitekter og designere får tid og rum til at reflektere over deres praksis; forholde sig til, hvorfor de gør, som de gør. 26 tegnestuer og atelierer er associerede partnere, hvilket betyder, at de ’leverer’ studerende til ordningen. I Danmark har foreløbig tre arkitektfirmaer meldt sig som interesserede. Det særlige ved programmet er, at det henvender sig direkte til arkitekter og designere med en anerkendt og nyskabende praksis. - Erfaringen er, at de systematiske refleksioner, som de praktiserende gør sig i processen, er med til at styrke deres arkitektfaglige praksis. De kan bruge det til at udvikle deres virksomhed. Samtidig giver det arkitektskolerne en bedre forståelse af, hvordan arkitekt- og designfagenes praksis udvikler sig. Uddannelsen styrker på den måde både skole og erhverv, siger forskningschef på Arkitektskolen Aarhus, Claus Peder Pedersen. Uddannelsen er anderledes end et traditionelt treårigt ph.d.-forløb: Størstedelen af forskeruddannelsen foregår på tegnestuen, så deltagerne fastholder en tilknytning til den løbende projektudvikling. Undervejs udvikles forskningsprojektet i tæt dialog med vejledere og kolleger, og den afsluttende ph.d.-afhandling er ikke kun tekstbaseret, men også baseret på arkitektens mere gængse formidlingsformer som tegninger, modeller, film og udstillinger. "Ph.d by Practice" kaldes ordningen, og med bevillingen er det planen at tre til fire af den type ph.d.-projekter skal igangsættes på Arkitektskolen Aarhus i løbet af de fire år, der er bevilget penge til. Udveksling på tværs af landegrænser en et væsentligt element, når EU bevilliger penge, så de praktiserende, der vil blive indskrevet i Aarhus, kommer fra nogle af de andre lande, som deltager i projektet, mens danske deltagere skal indskrives ved en af de udenlandske institutioner. Fra Danmark har arkitektfirmaerne SHL, Sleth og Transform foreløbig vist interesse for ordningen. - Der er tale om et fjernstudium, de ph.d.-studerende sidder på deres daglige arbejdsplads. Men tanken er, som det også er på RMIT i Australien og på Sint-Lucas School of Art i Belgien, at de studerende mødes til et fælles symposium halvårligt, hvor de præsenterer deres projekter for hinanden i dialog med anerkendte arkitekter, kunstnere og forskere, siger Claus Pedersen. Det er ligeledes planen, at de studerende skal inddrages i undervisningen på de institutioner, de er tilknyttet, ligesom der undervejs skal formidles bredt til en større offentlighed.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.184