Regeringen forsømmer ingen lejlighed til at pege på de mange investeringer i infrastrukturen, herunder jernbanenettet, der skal medvirke til at skabe en kickstart for dansk økonomi og dermed flere arbejdspladser.
Et spørgsmålDet har fået Henning Hyllested fra Enhedslisten til at spørge transportminister Henrik Dam Kristensen (S), om der ved anlæg af dobbeltsporene mellem henholdsvis Vamdrup-Vojens og Lejre-Vipperød bliver anvendt "BaneDanmark-ansatte signalmontører" eller indhyrede montører. Han ønsker samtidig at vide, hvor stor ekstraudgiften vil være, hvis der hyres ekstern arbejdskraft.
EU-udbudBanedanmark oplyser ifølge ministeren, at selv om BaneDanmark har egne sikringsmontører, er der ved anlæg af det nye dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød hyret eksterne signalmontører:
- Alle de store sikringstekniske arbejder er ved dette projekt blevet udbudt i henhold til EUs udbudsregler, og ud fra licitationsresultatet vil det ikke være muligt at udregne eksakte timepriser på sikringsmontører, hvorfor der ikke vil kunne laves en direkte sammenligning med Banedanmark Produktions interne timesatser for sikringsmontører, oplyser BaneDanmark.