23948sdkhjf

Enorm vejgæld tynger kommunerne

Kommunerne står ifølge Dansk Vejforening med en truende regning i størrelsesordenen 20 mia. kr.
En analyse fra Dansk Vejforening tegner en meget blandet pose bolcher af situationen for den danske vejinfrastruktur, selv om staten overordnet set har afsat et rekordbeløb til vejanlæg i 2012 på 6,7 mia. kr.

Men ifølge sekretariatschef Søren Bülow fra Dansk Vejforening "snyder tallet", fordi 1,1 mia. kr. er betalingen for Kliplev-Sønderborg motorvejen, som ventes åbnet i år.

- Og så er der noget budgetteknik i tallene for 2012 og frem, som gør dem noget højere at se på i sammenligning med tidligere år. Men den er god nok - der bliver travlt med en række motorvejsbyggerier i 2012, og anlægsvirksomhederne melder sig klar. De kan godt skrue op for indsatsen, forklarer Søren Bülow til Licitationen. Han frygter til gengæld, en hård landing i 2014 og fremefter, fordi der er tale om fremrykninger:

- Fra 2013 får hullerne igen frit spil på motorvejene, frygter Søren Bülow.

Vejgæld vokser videre

Mens der er afsat statspenge til statsvejene, så ser det mere sort ud i kommunerne, der ifølge Dansk Vejforening fortsat "slæber rundt på en vejgæld i størrelsesordenen 20 mia. kr.

- Budgetnotatet viser, at kommunerne heller ikke i 2012 ser ud til at have tænkt sig, at gøre noget ved sagen. Derfor vil vejgælden vokse videre. Resultatet bliver dårligere veje og accelererende udgifter til asfaltlapperi. Det koster erfaringsmæssigt to til tre gange så meget at indhente udskudt vejvedligeholdelse, som det koster at tage den løbende. Det betyder, at for at spare i størrelsesordenen 6-7 mia. kr., er regningen på længere sigt 20 mia. kr. Det er svært at låne penge i banken til så høj en rente, som man kommer til at betale ved at "låne" i vejene, noterer Søren Bülow.

Regeringen har som led i sin kick-start af dansk økonomi afsat næsten 1 mia. kr. til en fremrykning af arbejdet på statens veje. Heraf 750 mio. kr. til anlægsopgaver. Den fremrykning har ifølge Dansk Vejforening et potentiale til at give flere hundrede ekstra årsværks beskæftigelse i 2012.

- Beskæftigelseseffekten må antages at være større på kommunevejene end på statsvejene, fordi mindre projekter normalt er relativt mere arbejdskrævende. Hvis regeringen vil skabe danske arbejdspladser, bør den også satse på kommunevejene, siger Søren Bülow.

Arbejdspladser på spil

Direktør Anders Hundahl fra Asfaltindustrien mener, at der i statens og kommunernes drifts- og anlægsarbejder i 2012 ligger op til 20.000 arbejdspladser:

- Regeringen og kommunerne kan sikre, at det bliver danske arbejdspladser ved at tage udgangspunkt i EU’s forslag til udbudsdirektivet, som lægges blandt andet op til, at virksomheder, der ikke overholder EU-regler, hvad angår sociale, miljømæssige eller arbejdsmiljømæssige forhold, kan udelukkes fra offentlige opgaver. Det kunne være et udmærket værn mod uretfærdig konkurrence fra lande med andre standarder for miljø og arbejdsvilkår end de danske, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109