23948sdkhjf

Fire konsortier skal afgive tilbud på broer

Tre danske og et internationalt konsortium er med i kampen om 18 nye broer på Lolland og Falster i forbindelse med den nye jernbane mellem Ringsted og Femern Bælt
Banedanmarks store projekt med at gøre banen mellem Ringsted og Femern Bælt klar til den faste forbindelse til Tyskland er nået et væsentligt skridt nærmere de første udførelsearbejder med udpegningen af fire konsortier, der skal komme med tilbud på at forhøje 18 broer.

- Vi har fået fire ansøgninger til at komme i betragtning som tilbudsgivere og har besluttet at bede alle fire give tilbud på opgaven med at forhøje 18 broer på Lolland og Falster, siger projektdirektør Jens Ole Kaslund fra Banedanmark.

Fremskudte arbejder

Det ene konsortium er italiensk i samarbejde med danske virksomheder, og de andre rent danske, og de fire konsortier får tilsendt udbudsmaterialet fra Banedanmark i begyndelsen af september.

I foråret 2014 forventer Banedanmark så at kunne indgå kontrakt med ét af konsortierne efter forhandlinger med alle fire i løbet af vinteren.

- De 18 broer er en del af fire fremskudte arbejder, som vi har fået mulighed for at sætte i gang allerede nu, selv om anlægsloven først bliver vedtaget med udgangen af 2014, siger Jens Ole Kaslund.

Erstatte gamle broer

Den næste del bliver arbejdet med at facadeisolere et stort antal boliger, hvor udbudsprocesssen for rådgiverdelen netop er sat i gang.

- Desuden begynder vi udbudsprocessen omkring yderligere to arbejder, nemlig nedrivning af de bygninger, som skal væk for at give plads til banen, og forlængelse af perronerne på Vordingborg Station, siger Jens Ole Kaslund.

De 18 broer på Lolland og Falster skal erstattes af nye broer med plads til både kørestrømsanlæg og et ekstra spor.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093