23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

En dyr forglemmelse

Ny Storstrømsbro med vej og jernbane. Pris cirka fire milliarder kroner inklusiv nedtagning af den gamle bro
Der er indgået aftale mellem forligspartierne bag den faste forbindelse under Østersøen om, at der skal opføres en helt ny Storstrømsbro til en pris i størrelsesorden af næsten fire mia. kr.

Den allerede eksisterende forbindelse vil være alt for dyr at reparere, ligesom den med kun et enkelt jernbanespor ville have ageret flaskehals for den nord-syd kørende togtrafik. Men det er kommet totalt bag på politikerne, at den eksisterende forbindelse ikke kan magte opgaven med de tunge godstog, og Venstres transportpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, mener, at det eneste fornuftige er at anlægge en ny broforbindelse.

Ikke markant dyrere

- Den gamle bro er i en sådan forfatning, at hvis vi lod den stå, ville det blive meget dyrt at renovere den. Derfor har vi valgt en løsning med en ny kombineret vej-/jernbanebro med to jernbanespor til kørsel med 200 kilometer i timen. Den gamle bro pilles ned. Det er nødvendigt med en kombineret vej-/jernbanebro af hensyn til lokaltrafikken, da de eksisterende Farøbroer er motorvejsbroer og derfor ikke kan transportere cykler, knallerter, traktorer og anden lokaltrafik. Det er i øvrigt ikke markant dyrere, når vi nu alligevel skal bygge en bro, siger Kristian Pihl Lorentzen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Utilfredsstillende

Han indrømmer, at det er klart utilfredsstillende, at politikerne ikke, inden beslutningen blev taget om en fast Østersøforbindelse, var blevet orienteret om Storstrømsbroens forfatning, og Kristian Pihl Lorentzen er ikke helt fri for en mistanke om, at det skyldes, at "det er lettere at få tilgivelse end tilladelse":

- Derfor er vi nu nødt til at foretage en redning i 11. time, og det er jeg ikke tilfreds med. Det har jeg også givet udtryk for over for de pågældende myndigheder. Det havde været forfærdeligt, hvis vi havde bygget den Femernforbindelsen og så om 10 år havde opdaget, at Storstrømsbroen ikke duede. Nu kan vi nå at have den nye forbindelse færdig i god tid, inden Femernforbindelsen åbner, forklarer Kristian Pihl Lorentzen, der understreger, at prisen på 3,7 mia. kr. for den nye forbindelse er indbefattet 30 procent reservetillæg til økonomisk usikkerhed og nedtagning af den gamle bro.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.132