23948sdkhjf

På gæstearbejde i det jyske

Entreprenørvirksomheden Barslund A/S har fundet nyt vækstmarked via hovedentreprise på motorvejsudvidelse ved Vejle
En motorvej der fører fra Kvistgård i Nordsjælland til Jylland. Jo, den er go’ nok. En udvidelse af Østjyske Motorvej ved Vejle fra fire til seks spor har ført entreprenørvirksomheden Barslund A/S til det jyske område. Projektet på de 13 km motorvej mellem Skærup og Vejle er det første større projekt i Jylland for den nordsjællandske entreprenør. Men sandsynligvis ikke det sidste.

- Det vil naturligvis være helt oplagt at forsøge at få flere opgaver i Jylland. Her er jo masser af gang i store vejprojekter, og jeg tror, at der er et marked i Jylland, som virksomheden kan vækste på, vurderer Jimmy Knudsen, der er projektleder hos Barslund.

Barslund har hovedentreprisen på motorvejsudvidelsen i et konsortium med entreprenørfirmaet K. L. Kristensen fra Varde. Det er Vejdirektoratet, der er bygherre på det store projekt, som har en entreprisesum på i alt 260 mio. kroner.

Trafikken skal afvikles

- Konsortiet var billigst, og dermed fik vi opgaven. Og jeg tror, at projektet kan gå hen og blive et brohoved til Jylland og Vestdanmark i det hele taget for Barslund. Snart skal der udvides en etape af motorvejen over Fyn, og dér vil Barslund naturligvis også gerne lege med. Nu er vi i fuld gang med også at opsamle noget erfaring, som vi kan bruge til følgende projekter, siger Jimmy Knudsen.

- Projektet er specielt, fordi det er en eksisterende motorvej, der udbygges. Der er bygget masser af nye motorveje i Jylland, men det er ikke hverdag at udvide jyske motorveje. Entreprisen omfatter ikke blot selve udvidelsen fra fire til seks spor, men blandt andet også etablering af trafikafvikling, mens arbejdet står på, forklarer projektlederen.

Gennem hele anlægsperioden vil motorvejen have to spor åbne i hver retning.

Tidsplanen holder

Folk og maskiner fra Barslund og K. L. Kristensen tog fat på opgaven i efteråret 2011. Motorvejsudvidelsen har altså været godt et års tid undervejs nu.

- Vi skal være færdige ved udgangen af november 2013. Overordnet holder vi tidsplanen. Som ved alt andet entreprenørarbejde, er vi vejr-afhængige. Men vi er nu ikke blevet mødt af specielle udfordringer. Til gengæld skaber vi selv lidt specielle omstændigheder ved opbygningen af vejen, fortæller Jimmy Knudsen.

Cementstabilisering

Mens den eksisterende motorvej er konstrueret på traditionel måde, bliver der sparet på sand og grus til de nye spor, hvor der til gengæld anvendes cement til stabiliseringen. Totalt bliver der tale om cirka 25.000 kbm cementstabilisering.

- Vi laver hydraulisk bærelag med iblanding af cement. Det giver væsentligt mindre forbrug af andre materialer. I praksis er det jo motorvejens gamle nødspor, der forandres til nye spor, hvorefter vi sideudvider vejen og bygger nye nødspor på. Derfor fræser vi de gamle nødspor op og laver simpelthen en ny bund. De nye nødspor opbygges så på samme måde som de øvrige nye spor, siger projektleder Jimmy Knudsen hos Barslund.

Foruden selve udvidelsen af motorvejen, rummer Barslund og K. L. Kristensens totalentreprise blandt andet etablering af et helt nyt tilslutningsanlæg til motorvejen, ombygning af en eksisterende tilslutning og bygning af en bro over motorvejen. Støjvolde, et faunarør, autoværn samt etablering af en ny samkørselsplads er også elementer på huskelisten for "Motorvejsudvidelsen 6063.200 Skærup-Vejle".
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095