23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Slaget om Dybbølsbro kan begynde

Fra flaskehals til åndehul. Tegnestuen Lawa foreslår udvidelse af Dybbølsbro
























Farlig trængsel











Vesterbro koblet på







Hvis du er en af de cyklister eller fodgængere, der har taget genvejen mellem Vesterbro og Islandsbrygge via Dybbølsbro og Bryggebroen, kender du allerede problemet: Fodgængere, S-togspassagerer og cyklister er i daglig kamp om den begrænsede plads over Dybbølsbro i København. Og trafikken vil blive forøget yderligere, når cykelrampen ved fisketorvet og nye bydele langs havnen bliver etableret. Men der kan gøres noget ved det, ifølge tegnestuen Lawa, der nu har skabt et løsningsforslag på det trafikale problem. - I dag består Dybbølsbro af to broer med 10 meters afstand, og vores forslag er at spænde et dæk ud imellem de to broer. Dermed kan fortov og cykelsti udvides til den ønskelige størrelse, og der bliver desuden plads til funktioner, som Dybbølsbro i dag mangler, såsom cykelparkering ved stationen, siger den ene partner i Lawa, Mads Windfeldt. - Desuden kan udvidelsen skabe et attraktivt link mellem Vesterbro, havnen og Islands Brygge ved at give forbindelsen en mere bymæssig karakter, supplerer LAWA"s anden partner, Mads Lützen. - Udvidelsen af broen muliggør og inviterer til, at man som cyklist eller fodgænger stopper op og nyder udsigten ud over banelegemet, togene og byens skyline, siger han. Broerne over banelegemet ved Dybbølsbro er dimensioneret, før man vidste, at Fisketorvet, Havneholmen, Kalvebod Brygge og senest Bryggebroen ville komme til. I dag er trafikken dramatisk forøget, og trængslen af cyklister, passagerer fra stationen og andre fodgængere skaber kaotiske – og farlige – situationer. Forslaget tager - ifølge arkitekterne - samtidig højde for, at udvidelsen forstyrrer banetrafikken mindst muligt, og arbejdet er tænkt udført med præfabrikerede stålelementer, der monteres om natten, når togene holder stille. Københavns Kommune har vist interesse for forslaget, men kan endnu ikke sige noget om, hvorvidt man har økonomi til at realisere det. Vesterbro Lokaludvalg er meget positive over for projektet: - Vi ønsker os Dybbølsbro udvidet, så Vesterbro kan koble sig bedre på byen mod havnen og Islands Brygge," siger formanden for Vesterbro Lokaludvalg, Niels Vestergård.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.189