23948sdkhjf

Få tyske reaktioner på Femern-projekt

Den offentlige høring i Tyskland vedrørende Femern-forbindelsen slutter i næste uge, og der er langt færre indsigelser end ventet
Inden for den næste uge slutter de store offentlige høringer i Tyskland af den meget omfattende og endelige ansøgning til de tyske myndigheder om byggetilladelse til Femern-tunnelen mellem Rødby og Puttgarden. Der er indkommet 1.800 høringssvar, og det er langt mindre end man havde frygtet.

- Det er en stor milepæl for Femern-projektet og et vigtigt skridt frem mod godkendelsen i Tyskland, så vi kan komme i gang med det store anlægsbyggeri i 2015. Femern-projektet er ikke blot et af Europas absolut største og mest velforberedte anlægsprojekter nogensinde - det er også en unik kombination af ingeniørmæssig innovation, enestående varetagelse af miljøhensyn og en bundsolid finansieringsmodel. Vi er ydmyge, men tillidsfulde i forhold til den videre proces, siger Claus F. Baunkjær, adm. direktør for Femern A/S.

- Vi har ikke kendskab til, at noget andet europæisk transportinfrastrukturprojekt er blevet så grundigt forberedt som samlet pakke med en innovativ teknisk løsning, maksimal sikkerhed, historisk høj prioritet til miljøvaretagelse, en gennemafprøvet finansieringsmodel og fuld transparens i alle beslutninger, siger Claus F. Baunkjær. Femern A/S har udarbejdet ansøgningen i samarbejde med de tyske vejmyndigheder i Lübeck, LBV Lübeck.

I tyske medier

Det har været fremme i tyske medier, at der er kommet 1.800 høringssvar til den tyske myndighed.

- Det vil i givet fald være en meget positiv overraskelse. Vi havde nok regnet med mere end 10.000 høringssvar. Sådan er det ofte ved høringer om store infrastrukturprojekter i Tyskland, og det er vi forberedt på. Men vi ser frem til at læse og besvare alle høringssvarene. Både vi, og den tyske godkendelsesmyndighed i Kiel (LBV Kiel), har gjort et meget grundigt arbejde for at forberede modtagelsen af materialet og håndteringen af de mange kommentarer. Hver eneste kommentar vil blive gennemgået nøje, siger Claus F. Baunkjær.

- I gennemgangen af høringssvarene skal vi være opmærksomme på alle indsigelser og ideer til at forbedre projektet konkret. Og vi skal se, om der er reelle bekymringer, som vi skal tage hånd om, siger Claus F. Baunkjær.

Slut i dag - næsten

Høringen afsluttes den 3. juli 2014 for de berørte borgere og organisationer, mens myndigheder har frist frem til den 7. juli 2014, og de berørte Østersølande frem til den 10. juli 2014. Når godkendelsesmyndigheden LBV Kiel har modtaget og registreret alle henvendelserne får Femern A/S til opgave at gennemgå høringssvarene ét for ét. Selskabet vil bruge de kommende måneder på at læse høringssvarene og udarbejde besvarelser. Herefter vil der i løbet af efteråret blive afholdt møder mellem de direkte berørte parter og Femern A/S, og dermed har godkendelsesmyndigheden grundlaget for at iværksætte arbejdet med at udfærdige selve byggetilladelsen. Det er den tyske myndighed LBV Kiel, der fastlægger den nærmere proces. Femern A/S forventer at få byggetilladelsen på tysk side i maj 2015.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.104