23948sdkhjf

Ingeniørstudiet styrker erhvervsfokus

Ingeniørernes arbejdsmarked er under forvandling med en stigende opgavekompleksitet. Nyt center i Aarhus skal sikre erhvervsrettede ingeniøruddannelser
Et nyt center ved Aarhus Universitet skal sætte fokus på udvikling af ingeniøruddannelser. Det skal sikre, at de studerende opnår en stærkere erhvervsrettet og international konkurrencedygtig kompetenceprofil.

Ifølge konstitueret direktør ved Ingeniørhøjskolen på Aarhus Universitet, Thomas Vosegaard, er det meget vigtigt for institutionen at fastholde et stærkt uddannelsesfokus på ingeniørområdet.

- Vores evne til at forsyne danske virksomheder med højt kvalificeret arbejdskraft er afgørende for deres vækst og fremtidige konkurrenceevne, siger Thomas Vosegaard.

Det nye center får navnet CDIO Development Lab og skal være med til at sikre et stærkt erhvervsfokus i både diplom- og civilingeniøruddannelserne, så de studerende bliver klædt optimalt på til en karriere i et globaliseret arbejdsmarked.

Global konkurrence

- Vi bør hele tiden forsøge at skabe de bedste betingelser for at drive vores ingeniøruddannelser i overensstemmelse med markedets behov. Vi skal sikre, at også de kommende generationer af ingeniører fra Aarhus Universitet kan stå distancen i den globale konkurrence, siger Thomas Vosegaard.

CDIO står for Conceive, Design, Implement og Operate og karakteriserer den proces, som ingeniørens problemløsning gennemgår. Grundtanken i centrets universitetspædagogiske tilgang er, at denne proces skal være synlig og fremtrædende i alle undervisningsforløb. Ingeniørernes arbejdsmarked er under forvandling med en stigende opgavekompleksitet, nye organisationsformer, effektivisering og outsourcing af produktion. Disse forhold er med til at udfordre den klassiske ingeniørprofil og kræver, at vi nytænker vores uddannelser, mener Thomas Vosegaard:

- Vi må hele tiden have fingeren på pulsen, en tæt dialog med virksomhederne og en god fornemmelse af industriens innovationsbehov. Vores ingeniører skal både kunne håndtere nuværende teknologier, være i stand til at videreudvikle kendte metoder og rykke grænserne for, hvad der teknologisk set er muligt, siger han.

Praksisnær studiemodel

Alle ingeniøruddannelser følger en praksisnær studiemodel, hvor de studerende arbejder med at anvende teori på virkelige problemstillinger. Det er med til at gøre dem erhvervsparate fra dag ét på arbejdsmarkedet.

Det nye center er sat i verden i forbindelse med fusionen mellem Ingeniørhøjskolen og Aarhus Universitet. Det skal fremover bidrage til at bygge bro imellem ingeniøruddannelsernes indhold og erhvervslivets behov.

Ingeniørhøjskolen blev allerede i 2009 optaget i det internationale elitenetværk for ingeniøruddannelser med navnet CDIO og skal derfor leve op til en række standarder, der sikrer en høj faglighed og et stærkt anvendelsesfokus i undervisningen.

- CDIO-principperne giver os mulighed for at praktisere en mere systematisk tilgang til udvikling af uddannelser med en række værktøjer til at opbygge studieordninger, undervisning og evalueringsprocedurer, der sikrer at vi rammer erhvervslivets behov, siger Jens Bennedsen, leder af CDIO Development Lab ved Aarhus Universitet.

Direkte afsmitning

Han har brugt de sidste måneder på at få en velfungerende centerorganisation stablet på benene.

- Vi vil ikke sidde bag skrivebordene og lave lange rapporter, men skabe et åbent og kreativt miljø, hvor vores viden og aktiviteter får en hurtig og direkte afsmitning på undervisningen af vores studerende, siger Jens Bennedsen.

Alle uddannelsesansvarlige for de i alt 16 diplom- og civilingeniøruddannelser ved Aarhus Universitet er repræsenteret i centret. De bidrager til at definere den pædagogiske udvikling og har ansvaret for at forankre CDIO-standarderne i den daglige undervisningspraksis.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093