Undersøgelser af en metro under Øresund
Københavns og Malmø kommuner undersøger alle aspekter ved en Øresundsmetro
Det skal undersøges, om der i givet fald skal være tale om en boret tunnel eller en sænketunnel.
De to kommuner har netop udbudt en konsulentopgave, der blandt andet skal komme med et anlægsoverslag ved forskellige anlægs-tekniske løsninger. Overslaget skal omfatte en boret tunnel og en sænketunnel, og for begge anlægsmetoders vedkommende skal to forskellige dimensioner belyses.
Det skyldes, at eksempelvis en boret tunnel med en indvendig diameter på fem meter som den københavnske metro med strømskinne give en maksimal hastighed på 100 km i timen, mens en større indvendig diameter giver mulighed for egentligt kørestrømsanlæg med mulighed for hastigheder op til 160 km i timen.
Det hedder i annonceringen af udbuddet, at anlægsoverslagene skal baseres på kendte metoder og omfatte etablering af anlægget med tilhørende installationer for drift og vedligeholdelse.
Konsulentopgaven skal alene fokusere på kyst-til-kyst delene af anlægget, som på hver side af sundet afsluttes i en skakt ved kystlinjen. Skakterne kan være stationer eller blot overgang til tunnel under land til endestationerne.
Støtte fra EU-fond
Peter Bønløkke fra Københavns Kommunes Center for Byudvikling oplyser til Licitationen - Byggeriets Dagblad, at der ud over de anlægstekniske undersøgelser sideløbende foregår fire-fem andre delundersøgelser i forbindelse med Øresundsmetroen.
Undersøgelserne af en Øresundsmetro sker med støtte fra EU’s regionale udviklingsfond Interreg, der i alt har bevilget omkring en mio. euro (7,44 mio. kr.) til forundersøgelser.
Spørgsmål omkring start- og slutpunkt, linjeføring, forudsætninger omkring byggepladser og eventuel integration med øvrige banesystemer fastlægges i samarbejde med en særlig styregruppe med medarbejdere fra de to kommuner og tilknyttede ressourcerpersoner.
Den svenske avis Dagens Nyheter har tidligere skrevet, at man forestiller sig, at Øresundsmetroen skal udgå fra Østerport og slutte på Centralstationen i Malmø og føres i en lige linje under Saltholm. Prisen er i samme artikel anslået til knap 11 mia. danske kr.
Alle undersøgelser skal afsluttes inden to år, hvorefter der skal foreligge et beslutningsgrundlag.
Der er frist for at afgive tilbud på konsulentopgaven 20. august, og der forventes indgået kontrakt i september. Afrapporteringen skal foreligge 1. februar 2013.