Virksomheder tænker i sociale medier
De sociale medier har bredt sig til byggebranchen. Næsten hver tredje virksomhed har en profil, og de fleste brugere benytter mediet til markedsføring, viser opgørelse fra Danmarks Statistik. To af de aktive virksomheder har til huse i og omkring Aarhus
- Det er en nem måde at fortælle gode historier på. Man kan nemt tage et før- og efterbillede af et stykke arbejde og smide det ud, så interesserede kan se, hvad man laver og få en fornemmelse af, hvor gode ens medarbejdere er. Det er meget nemmere end at bruge hjemmesiden, hvor man først skal have fat i den ansvarlige, som typisk skal fanges på et tidspunkt, hvor vi har travlt, og så får man det ikke lige gjort. På Facebook får man lynhurtigt budskaberne ud, siger murermester Peter Nielsen.
Hans virksomhed har haft en profil på Facebook siden juni i år, og på trods af et hidtil kortvarigt bekendtskab med få billeder og statusopdateringer er der store forventninger til mediet.
- Vi har endnu ikke fået henvendelser direkte som følge af Facebook-siden, men det tror jeg på kommer, siger Peter Nielsen og understreger, at han overvejer at indføre en belønning til den medarbejder, der laver det bedste opslag på siden.
- På den måde får vi dem tunet ind på, at de skal bruge vores side, siger han.
Facebook virker
Til forskel fra murervirksomheden har Tømrerclausen Aps oplevet, at kunder henvender sig direkte som følge af profilen på Facebook. Virksomheden har været på det sociale medie siden februar 2012 og har på nuværende tidspunkt over 500 likes.
- Det virker for os at være på Facebook. Facebook er med til at give os en længere rækkevidde. Det er nemlig ikke kun venner, der har været inde og give siden en thumbs up. Der er også mennesker, jeg slet ikke kender, der har gjort det, og når vi så sender noget ud, så når vi også deres venner, og derigennem har vi oplevet at folk fra for eksempel Odense har ringet, fordi de har set noget på Facebook, siger tømrermester Jesper Clausen og fortsætter:
- Vi er glade for det, vi laver, og for at vise det frem for andre, så de måske kan få idéer til, hvad de selv gerne vil have lavet. Men vi bruger ikke kun siden med henblik på at skaffe kunder. Det er lidt ligesom at være gift og gå i byen for at blive bekræftet. På Facebook får vi tilbagemeldinger om, at vi laver et flot stykke arbejde, og det er vi selvfølgelig glade for.
Han fik idéen til virksomhedens side fra andre håndværksvirksomheder med en profil.
- Jeg kigger da på, hvad de laver. Det var der min idé startede, siger han og fremhæver, at det ikke er hver dag, at virksomheden poster noget på Facebook.
- De skal jo nødigt gå hen og blive trætte af os, siger han og understreger, at der generelt er god respons på det, han lægger ud.
For eksempel har et opslag med ordene: "Super fantastisk at have endnu en ny bil på gaden. Ser du os et sted på din vej/gade - tag et MMS af bilen og send, så giver jeg en Jordbærkage" betydet, at Jesper Clausen har været en tur forbi bageren små ti gange for at købe en jordbærkage.