23948sdkhjf

Udenlandsk entreprenør får første metrostationer

Afgørende forhandlinger om første stationsbyggerier på Cityringen
Det bliver efter alt at dømme ikke danske entreprenørvirksomheder, som kommer til at bygge de første tre af de i alt 17 underjordiske stationer på Cityringen, den københavnske metros næste etape.

Efter Licitationens oplysninger ligger Cityringens hovedentreprenør Copenhagen Metro Team (CMT) i afgørende forhandlinger med en stor sydeuropæisk entreprenørkoncern om kontrakten på de første stationsbyggerier.

CMT’s kommunikationsdirektør Jens Munch ønsker hverken at be- eller afkræfte oplysningerne.

- Ingen kommentarer. Der forhandles, Det er alt, hvad vi siger på nuværende tidspunkt, siger han til Licitationen.

Efter Licitationens oplysninger har CMT fået tilbud fra to danske og to udenlandske entreprenørvirksomheder på de første af stationsbyggerierne, men forhandlingerne skulle efter det oplyste nu alene koncentrere sig om den ene udenlandske entreprenør.

Stationsbygningerne etableres efter cut-and-cover princippet, idet der først sker udgravning og afstivning, inden stationerne støbes i beton. Alene betonarbejdet med de første tre stationer har en værdi af omkring 200 mio. kr.

Italiensk entreprenør

Cityringens hovedentreprenør CMT består af tre italienske virksomheder med entreprenør- og industrikoncernen Salini Costruttori i spidsen. De andre er Techimont Spa og SELI. Alle tre virksomheder har tidligere været med til at byggeri metro, jernbane og tunneler. Konsortiet blev udpeget af Metroselskabets bestyrelse i efteråret 2010.

Det er således også CMT, der suverænt afgør, hvem der vælges som underentreprenører og leverandører. Tidligere har CMT valgt den italienske koncern Trevi Group til at udføre arbejdet med indfatningsvæggene på samtlige byggegruber omkring de 17 stationer. Dette arbejde er i gang i øjeblikket og skal afsluttes på den enkelte byggegrube, før arbejdet med at støbe selve stationen kan gå i gang.

Arbejdet med at støbe de knap 130.000 betonringe til de tilsammen 30 km tunnel skal udføres af det østrigske selskab Mobil Baustoffe GmbH, der er et datterselskab i Strabag-koncernen. Fabrikken, der skal producere betonringene, etableres i havnebyen Sassnitz på øen Rügen i Tyskland.

Citytunnelens bygherre Metroselskabet ejes af Københavns og Frederiksberg kommuner og staten.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094