23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mere EU-støtte til hovedtrafiknettet

En væsentlig del af det danske trafiknet bliver sandsynligvis en del af det europæiske hovednet

I en redegørelse til Folketingets Transportudvalg forklarer transportminister Henrik Dam Kristensen (S), at retningslinierne for det transeuropæiske transportnet (TEN-T) er under revision. Det kan få indflydelse på eksempelvis EU-tilskud til Femernforbindelsen.

TEN-T-programmet tildeler EU-støtte til infrastrukturprojekter, der er med til at fremme mobiliteten i Europa, i særlig grad de projekter, der binder medlemslandene bedre sammen. Kommissionen lægger op til en model med et såkaldt samlet net, der dækker EU-landene bredt inden for alle transportformer, og et hovednet der dækker den del af infrastrukturen, der har den største europæiske betydning.

EU-støtten står ifølge ministeren til at blive koncentreret på projekter på hovednettet.

- En betydelig del af det danske TEN-T-net står til at blive en del af hovednettet. Det drejer sig om strækningerne imellem de tre "byknudepunkter" - København, Hamborg og Aarhus.

Regeringen finder imidlertid, at hele den jyske korridor bør prioriteres, inklusive vej- og jernbanestrækningerne fra Aarhus til henholdsvis Frederikshavn og Hirtshals. Den jyske korridor udgør en vigtig del af vores transportinfrastruktur, både

Med hensyn til gods- og passagertransporten, og den er også af europæisk betydning via færgeforbindelserne fra Frederikshavn til Sverige og fra Hirtshals til flere norske byer, deriblandt Oslo.

Jeg har derfor rettet henvendelse til formanden for Europaparlamentets transportudvalg, Brian Simpson, og til transportkommissær Siim Kallas, med henblik på at disse strækninger bliver en del af det kommende TEN-T-hovednet, oplyser Henrik Dam Kristensen

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web04