Letbane til Billund skal have en chance
Trafikgruppe mener, at traditionel jernbaneløsning til Billund Lufthavn vil skabe trængselsproblemer på banenettet
I forbindelse med det store forlig om Togfonden blev partierne samtidig enige om, at der skal anlægges en baneforbindelse mellem Vejle og Billund, og at der afsættes 750 mio. kroner til projektet. Frem til april skal Transportministeriet udarbejde oplæg til alternative linjeføringer. Slaget står mellem traditionel ikke-elektrificeret jernbane eller letbane.
Stemningen lokalt synes at være for jernbaneløsningen - måske også fordi den er billigst og 100 procent statsligt finansieret. Jernbaneløsningen vurderes til at koste 700 mio. kroner, mens en letbane vil koste anslået 1,5 mia. kroner.
Letbaner.dks baneekspert Helge Bay mener imidlertid, at baneløsningen skaber en række problemer. En forundersøgelsesrapport fra Trafikstyrelsen vurderer den foreslåede trafik i Grejsdalen som anstrengt" og at de direkte IC-tog fra Struer, Holstebro og Herning samt supplerende myldretidstog fra Herning må ophøre for at give plads til to lufthavnstog i timen.
Helge Bay vurderer, at der derfor bliver behov for investering i nye spor og at Billundbanen med elektrificering og nødvendige udvidelser kan blive op mod tre mia. kroner dyrere.
Letbane ad korteste vej
Letbaner.dk prøver derfor at overbevise Folketinget om, at en letbane er den rigtige løsning.
- En letbaneløsning kan følge den korteste rute mellem Vejle og Billund uden om den langsomme Grejsdal uden at forringe togene fra Vejle, Herning og Holstebro. Letbanen bliver hurtigere, selv om den i Vejle skal køre langsomt igennem byens gader. Letbaner skaber ikke barrierer i byen. En særlig god ting ved letbanen er muligheden for en højere frekvens med for eksempel to-fire tog i timen. Letbaneløsningen vil umiddelbart kunne opfylde behovet i en overskuelig fremtid uden udbygninger og kan desuden betjene Vejle by, Bredsten og Billund by ved at følge den gamle hovedvej i stedet for den fredede Grejsdal, siger Helge Bay.
Han opfordrer derfor til at sikre en større statslig finansiering til en letbane til Billund Lufthavn, så den løsning kan komme i spil, uanset at letbaner i byer normalt finansieres med en statslig andel på kun cirka 45 procent.
Transportministeriets oplæg til mulige baneløsninger til Billund Lufthavn skal efter planen være klar i april.