Kommune siger nej til vej
Fredensborg Kommune ønsker såvel nye motorvejsramper som, at staten overtager Isterødvej. Kommunen har netop afsat midler til anlæggelse af rundkørsel, men mener ikke, at det er rimeligt
Kommunens borgmester, Thomas Lykke Pedersen (S), har bedt om foretræde for Folketingets Transportudvalg torsdag den 31. maj med ønsket om såvel etablering af nordvendte ramper på Helsingørmotorvejen ved Nivå, og dels et ønske om, at Isterødvejen overgår til staten.
Thomas Lykke understreger, at ønsket om de nye motorvejsramper ikke er af nyere dato:
- De var med ved projekteringen tilbage i 1970"erne. De blev imidlertid sparet væk. I dag er behovet endnu større end dengang, og de manglende ramper udgør en daglig gene for såvel borgere som erhvervsliv, ligesom det ud fra et miljømæssigt perspektiv er ganske uhensigtsmæssigt. Blandt andet fordi mange er nødt til et køre en forholdsvis stor omvej for at komme til Nivå, forklarer Thomas Lykke Pedersen.
Unødig belastning
Dertil kommer ifølge borgmesteren "en helt unødig trafikbelastning" af de lokale veje, som ikke er dimensioneret til at fungere som erstatning for Helsingørmotorvejen.
Ifølge Thomas Lykke Pedersen er konsekvensen af de manglende ramper blandt andet "flere trafikuheld end nødvendigt", og han henviser desuden til igangværende udbygning af Nivå med mange nye boliger.
Ønsket om at slippe af med forpligtelserne på Isterødvejen skyldes, at der er tale om en motortrafikvej med en årsdøgntrafik på ca. 13.000 køretøjer:
Hovedfærdselsåre
- Vejen er kommunal på trods af uomtvisteligt at være en hovedfærdselsåre, og den overgår da også til at være statsvej nord for Overdrevsvejen. Strækningen på 10,2 kilometer går gennem tre kommuner. Strækningen er også forholdsvis farlig med en del uheld, og Fredensborg Kommune har derfor afsat midler til anlæggelse af en rundkørsel på et af de mest uheldsramte dele af strækningen. Imidlertid finder vi stadig, at det grundlæggende ikke er rimeligt, at vi skal finansiere en rundkørsel på en strækning, som ud fra alle rationelle kriterier burde have været statsvej fra første færd, skriver borgmesteren til Transportudvalget.
Han ønsker derfor, at vejen overgår til statsvej efter færdiggørelsen af rundkørslen, "så den fremover bliver kategoriseret som andre tilsvarende veje", som det fremgår af henvendelsen.