23948sdkhjf

Odense udbyder for halv mia. vejvedligeholdelse

Odense Kommune har udviklet sin egen form for funktionsudbud med indbyggede fleksible elementer
Odense Kommune udbyder vejvedligeholdelse til omkring en halv mia. kr. i danmarkshistoriens største funktionsudbud, der kommer til at løbe over 15 år. Det er samtidig det første af sin art med fleksible elementer, som giver kommunen mulighed for at aftale ændringer i forhold til entreprenørens handlingsplan.

Beslutningen om funktionsudbuddet er netop godkendt i Odense Byråd, men forud er gået flere måneders teknisk dialog med fem store entreprenørvirksomheder på baggrund af officiel annoncering. Tre af de fem har siden søgt prækvalifikation.

- Vi har med andre ord afsøgt markedet, inden beslutningen er truffet, og der er skruet en model sammen, som er interessant også for entreprenørerne. Samtidig føler vi os overbeviste om, at funktionsudbudet vil skabe merværdi i løbet af de 15 år, siger kontorchef Thomas Jaap fra Trafik & Anlæg i Odense Kommune til Licitationen.

Funktionsudbuddet er ikke alene unikt i kraft af sin størrelse. Det kombinerer ud over ansvaret for asfaltvedligeholdelse også ansvaret for brolægningsarbejdet for kantstene, fortove og pladser, der gerne skal udføres samtidig for at sikre, at regnvand ledes i kloakken og ikke ind i haver og kældre.

Tæt dialog

Det er første gang, at der benyttes funktionsudbud til vejvedligeholdelse også i en bymidte i en af landets storbyer. Og det er da også netop den største udfordring, og det, som nødvendiggør fleksibiliteten, understreger projektleder Poul Ivan Ikkala.

- Som udgangspunkt er det entreprenøren, der styrer planlægningen, ud fra hvad der er optimalt for belægningen og for økonomien, men netop fordi vi har med en storby at gøre, er det nødvendigt med de indbyggede fleksible elementer. Det gør det muligt for os i samarbejde med entreprenøren at ændre i entreprenørens handlingsplan, hvis der eksempelvis skal afvikles en stor begivenhed i byen. Man kan derfor med en vis ret kalde det en hybridløsning, siger han.

Den valgte entreprenør forpligtes også til at have en tæt dialog med de indtil flere forskellige ledningsejere, så man ikke risikerer, at veje skal graves op for at få nedlagt nye ledninger eller rør, når der lige er lagt ny asfalt.

- Det er en stor mundfuld, og der skal ske masser af koordinering, men vi er ganske fortrøstningsfulde, siger Poul Ivan Ikkala.

Mere asfalt for pengene

Inden udbuddet af alle kommunale veje, har Odense Kommune afprøvet en såkaldt demoversion i Næsby. Desuden har man gode erfaringer med funktionsudbud på vejvedligeholdelse i det åbne land.

Politikerne i Odense Byråd regner med at få mere asfalt for pengene i kraft den langvarige aftale.

- Når entreprenøren er sikret arbejde i 15 år, kan vi få en særdeles skarp pris på den samme ydelse. Vi forventer med den nye udbudsform at sikre god og fornuftig vedligeholdelse uden at tilføre yderligere økonomiske midler, siger Steen Møller (K), rådmand i By- og Kulturforvaltningen.

Det egentlige udbud sker sidst i denne måned. Det forventes, at kontrakten træder i kraft 1. januar 2013.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109