23948sdkhjf

Stort potentiale for underleverandører

Der er stor interesse for nyt netværk for virksomheder, der vil være underleverandører til Femern-projektet
Der er masser af potentiale i det kommende tunnelbyggeri under Femern Bælt for mindre og mellemstore virksomheder som leverandører til det historisk store projekt.

Det fastslår teknisk direktør for Femern Bælt A/S, Steen Lykke. Og det er nu virksomhederne, skal gøre sig klar. For det er nu der regnes på de tilbud, der skal danne grundlag for indgåelse af kontrakter med nogle af de store konsortier, der byder på projektet.

- Vi er i dialog med i alt ni store konsortier, som byder på hovedopgaverne, og de skal aflevere deres tilbud i december. Og jo før virksomheder, der er interesseret i at levere til projektet, får forberedt sig og gjort sig synlige, desto større er deres chancer for at være med og få en bid af kagen, siger Steen Lykke, som for nylig holdt oplæg hos Dansk Industri (DI) om mulighederne for underleverandører i forbindelse med byggeriet.

Gode muligheder

Byggeriet af tunnelen kommer til at koste over 40 mia. kroner (i 2008-priser) og bliver danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

Men selv om de store kontrakter er forbeholdt konsortier, som er godkendt på forhånd, altså prækvalificerede, er der stadig potentiale for masser af arbejde til små og mellemstore virksomheder som underleverandører.

Ifølge DI er der generelt gode muligheder for, at danske virksomheder kan få del i opgaver på projektet. De står stærkt, lyder vurderingen fra DI, som i oktober etablerede et nyt netværk for virksomheder, der ønsker at blive leverandører til Femern Bælt-byggeriet.

- Danske virksomheder har en række styrkepositioner de kan udnytte, som vi har set det ved blandt andet byggeriet af de faste forbindelser over Storebælt og Øresund. De er gode til internationalt samarbejde, og de er konkurrenceorienterede og fleksible. Det både kan og skal de udnytte for at få del i det enorme vækstpotentiale, som er i det her projekt, siger chefkonsulent Christian Eskelund-Hansen hos Fremstillingsindustrien, som er en del af DI og står bag netværket, der mødes på Fyn i dag.

Og interessen for det nye netværk er stor.

- Vores netværk er kommet godt i luften, og vi mødes næste gang 5. november på Fyn, hvor vi venter 25-30 virksomheder vil være til stede i Middelfart, siger Christian Eskelund-Hansen.

Blandt andet er virksomhederne meget interesserede i at finde ud af, hvilke krav de store konsortier og deres underentreprenører egentlig stiller til de mindre firmaer.

- Vi sætter en høj standard med det her projekt. Det indebærer blandt andet, at vi nøje følger de danske arbejdsmiljøregler, krav til løn- og ansættelsesvilkår, og desuden forpligter os til at tage lærlinge ind, hvilket både entreprenører og leverandører skal være opmærksomme på. Så det handler ikke kun om at kunne konkurrere på pris, siger han.

Da projektet er internationalt skal man også kunne begå sig på engelsk.

Teknisk dokumentation

Desuden stilles en række krav til teknisk dokumentation.

I nogle tilfælde kan det eksempelvis være påkrævet, at en leverandør kan levere digitale tegninger af sit produkt, som kan passes ind i entreprenørens digitale modeller af byggeriet, længe før det pågældende produkt skal bruges. Men der vil også være mere ad hoc prægede opgaver.

Ifølge Steen Lykke vil det styrke de mindre virksomheders chance for at få en bid af kagen, hvis de slår sig sammen og følger godt med i udbudsprocessen allerede nu.

Han understreger, at Femern A/S ikke formidler kontakter mellem underleverandører og entreprenører, men henviser til hjemmesiden www.femern.dk, hvor der er et afsnit for potentielle underleverandører.

Foruden de helt store kontrakter, som er delt op i fire udbud - portalbygninger på land; den 18 km lange sænketunnel, som er opdelt i to udbud, samt udgravningsarbejdet i Femern Bælt - er der også en række andre omfattende kontrakter.

Blandt andet bliver der ordrer for milliarder af kroner til de elektriske og mekaniske installationer i tunnelen samt en ny transformerstation på Lolland, der skal levere strøm til tunnelen. Og i sidste ende skal der bruges masser af udstyr fra skruer og møtrikker over nøddøre, ventilationsudstyr, el-kabler, pumper, brandslukningsudstyr, overvågningssystemer og til jernbaneanlæg og store stålkonstruktioner.

Drift og vedligehold

Ud over selve byggeriet vil der også være masser af opgaver i forbindelse med drift og vedligehold af byggepladsen, som blandt andet involverer en stor tunnelelementfabrik på land ved Rødbyhavn, indkvartering af op til 3.000 personer og op til 100 fartøjer, der skal udføre opgaver på Femern Bælt.

- Der vil være brug for produktionsudstyr, service og vedligehold, foruden alt det der skal bruges til selve byggeriet, og det er ikke kun beton, det handler om. For eksempel skal der produceres 700 nøddøre til tunnelen, og så er der ting som belysning, ventilation, pumpeanlæg, strøm, alarmsystemer og brandslukningsudstyr, forklarer Steen Lykke.

Tunnelen bliver en sænketunnel, der består af 89 elementer, som bygges i armeret beton på en særlig fabrik på land ved Rødbyhavn. Derefter bugseres elementerne ud på havet, sænkes ned i en udgravet rende, kobles sammen til en tunnel og dækkes til. Ved land kobles den sammen med en portal på dansk og tysk side.

Elementerne skal have en stålramme i hver ende og et skot, så de kan gøres vandtætte, mens de bugseres ud på havet. Det er store stålkonstruktioner på mange tons, der skal bygges til formålet.

Byggeriet vurderes at skabe nye 3.000 arbejdspladser i Danmark og 1.000 i Tyskland under hele anlægsperioden. En del forberedende arbejde er allerede i gang på den danske side af Femern Bælt, og næste år ventes de første kontrakter underskrevet med de store konsortier, der skal bygge selve tunnelen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095