Malerne skuffede over første halvår
Det første halvår af 2014 var skuffende for malervirksomhederne. En ventet vækst i aktiviteterne blev ikke indfriet, men forventningerne til andet halvår er mere positive
Boligjobordning hjælper
Undersøgelsen viser samtidig, at udviklingen er mest positiv i de mindste virksomheder, hvilket formentlig skyldes, at det især er de mindste malervirksomheder, der har gavn af boligjobordningen.
Undersøgelsen viser også, at malervirksomhedernes kunder inden for resten af byggeriet er blevet dårligere til at overholde virksomhedernes betalingsfrister. Hele 37 procent af virksomhederne oplever, at kunderne inden for byggeriet er blevet dårligere til at overholde betalingsfristerne inden for det sidste år.
Længere kreditter
Samtidig er kunderne begyndt at forlange længere betalingsfrister. Det gælder både kunder inden for byggeriet og professionelle kunder uden for byggeriet. Flere store virksomheder forlanger i dag løbende måned + 90 dages kredit.
- Malermestrene havde faktisk forventet, at det ville gå bedre i 2014. Det skulle være året, hvor det vendte lidt, men skuffelsen er klar, siger adm. direktør i Danske Malermeste, Ole Draborg til Licitationen.
- Et lyspunkt er der dog, og det er hvis vi tager de større virksomheder ud af statistikken, så kan vi se, at de mindre klarer sig forholdsvis bedre. Det skyldes Boligjobordningen, som givetvis har givet noget mere aktivitet, tilføjer han.
Ifølge direktøren er det altoverskyggende problem i malerbranchen, at konkurrencen er så benhård, at det går alvorligt ud over indtjeningen.
- Kampen er virkelig hård, og det betyder, at virksomhederne ikke rigtigt kan komme til at tjene penge, siger han.
Se hele undersøgelsen her