Forslag om smileyordning møder sur smiley
Forbrugerrådets forslag om en smileyordning for håndværkere er et udtryk for, at den nye autorisationslov vil svække kvaliteten, mener Tekniq. Dansk Byggeri anser ordningen for praktisk umulig
Erhvervs- og arbejdsgiverorganisationen ser forslaget som en erkendelse af, at den nye autorisationslov svækker kompetenceniveauet hos de virksomheder, der kan komme til at arbejde med el, vvs og gasinstallationer og slår samtidig fast, at ordningen ikke burde være nødvendig.
Det er en god intention, at forbrugerne skal kunne skelne gode fra dårlige virksomheder. Derfor har vi autorisationer for el-, vvs- og gasarbejde, hvor det er vigtigt, at forbrugerne kan være sikre på, at arbejdet er udført lovligt og dermed sikkert. Autorisationen er den højeste kvalitetssikring, man kan opnå i byggebranchen, og derfor bør autorisationen fortsat være en glad smiley i sig selv, siger Niels Jørgen Hansen, adm. direktør i Tekniq.
Niels Jørgen Hansen mener, at der bag forslaget ligger en formodning om, at der som følge af de nye del-autorisationer vil ske flere fejl.
Vi står med et forslag, der slækker kraftigt på kravene til uddannelse for de autoriserede. Derfor frygter vi flere fejl, og det må ikke ske. Vi skal undgå fejl, og derfor bør politikerne nytænke lovforslaget og sikre den høje kvalitet, vi ser i dag. Autorisationen skal altså fortsat være en garanti for godt arbejde i sig selv. Vi skal ikke acceptere, at virksomheder, der ikke kan leve op til den meget høje forbrugertillid, der er til de autoriserede virksomheder i dag, blot kan få en sur smiley. De skal slet ikke have en autorisation, siger han.
Hos Dansk Byggeri er erhvervspolitisk chef, Torben Liborius også skeptisk overfor forslaget.
- I praksis ville det kræve et kontrolapparat af den anden verden for at følge op på ordningen. Byggeri er meget forskelligt fra gang til gang, og der er mange forbehold at tage hensyn til. Jeg vil derfor anse det for praktisk umuligt at lave sådan en ordning - det har ikke chancen for at flyve, siger han.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Forbrugerrådet.