23948sdkhjf

Plan for betalingsring var forældet

Tal for "trængselstimer" var fra 2004. Siden 2008 har der været tale om et fald i trafikmængden
Efterårets varmeste politiske kartoffel var debatten om betalingsringen, der endte med, at regeringen kastede håndklædet i ringen og opgav planerne om, at det skal koste penge at køre ind og ud af København.

Årsagen til ønsket om at etablere en betalingsring var ifølge tilhængerne de store trængselsproblemer i hovedstaden, og der blev blandt andet henvist til en undersøgelse af trængslen.

Nu viser en ny undersøgelse fra Dansk Erhverv imidlertid, at de nævnte tal stammede fra 2004 og altså var helt utidssvarende.

- Der er en eklatant mangel på retvisende beskrivelser af trængselsproblemet. De såkaldte "trængselstimer" - som blev beregnet i forbindelse med Projekt Trængsel i 2004 - har begrænset informationsværdi. Tallene blev opgjort ved hjælp af to stikprøver i en morgenspidstime fra vejnettet omkring København, fortæller chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk fra Dansk Erhverv. Lavere vækst

Han erkender, at "trængselstimer" giver god mulighed for at følge udviklingen i trængslen, men tallet mangler en underliggende information om særligt problematiske strækninger eller kryds, ligesom det heller ikke har information om de mest kritiske tidspunkter for trængslen:

- Hovedårsagen til trængslen har været begrundet med vækst i trafikken, men en nærmere granskning viser, at væksten i trafikken i Københavns Kommune har været langt lavere over de seneste 40 år, nemlig beskedne cirka 16 procent. Dermed er niveauet under det halve af den hidtil antagne vækst på 36,5 procent. Siden 2008 har der endda været tale om et fald i trafikmængden, siger Jesper Højte Stenbæk.

Underdrevet

Til gengæld tyder beregningerne på, at trængselsproblematikken har været underdrevet i forhold til motorvejene, fordi udstyret i undersøgelsen havde svært ved at registrere meget langsomme og stillestående køretøjer:

- Der er behov for at se mere differentieret og målrettet på, hvor de konkrete trængselsproblemer er, hvad årsagerne er, og hvilke effektive løsninger, der kan anvendes og ikke mindst, hvordan trængsel bedst kan defineres, det viser de nye studier, slutter Dansk Erhvervs chefkonsulent, der ser frem til arbejdet i Trængselskommissionen, som allerede til januar skal levere et udkast til løsninger.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097