23948sdkhjf

Det skæve tårn

I den italienske by Pisa står et ret så skævt tårn. Det er højst sandsynligt kendt af mangen en dansk skoleelev, men hvorfor det præcist er blevet skævt, er det nok de færreste skoleelever, som kan regne ud.

Denne højere ingeniørkunst ville måske også være for meget at forlange af en 15-årig dansk skoleelev, men tårnet illustrerer et problem. Hvorfor er det blevet skævt?

Nu har Pisa-undersøgelserne, som undersøger 15-åriges kompetencer inden for matematik, læsning og naturfag, selvfølgelig ikke noget med den føromtalte italienske by at gøre. Men netop problemløsning har været emnet for den nye Pisa-undersøgelse, som blev fremlagt i går. Og her kan man desværre endnu engang konstatere, at danske skoleelever ikke er fremme i skoene.

Danske skoleelever placerer sig på gennemsnittet, når det gælder problemløsning. Ifølge undersøgelsen mangler lidt over 20 procent af eleverne i Danmark således funktionelle kompetencer i problemløsning.

Og set fra bygge- og anlægsbranchens side er det skidt. For problemløsning er jo det, som eksempelvis tømrere, murere og elektrikere beskæftiger sig med hver dag. Her kan man jo så håbe, at den nye folkeskolereform gør sit til at rette op på dette, for reformen sætter netop fokus på det praktiske, ligesom de tværfaglige kompetencer som problemløsning, innovation og entreprenørskab bliver styrket.

For bliver skoleeleverne ikke introduceret for de praktiske problemløsninger allerede i folkeskolen, oppebærer de måske ikke interessen for disse problemstillinger, og det kan i sidste ende få dem til at fravælge erhvervsskolerne til fordel for eksempelvis gymnasierne.

Her kan de selvfølgelig stifte bekendtskab med naturfagene, som i sidste ende kan give eleverne svaret på, hvorfor tårnet i Pisa er så skævt.

Men skal bygge- og anlægsvirksomhederne være rustet til fremtiden, er det unægtelig vigtigt, at vi får flere gennem en erhvervsuddannelse. Og viden om tårnet i Pisa kan de jo så absolut også få via en erhvervsuddannelse, der jo også er en vej til eksempelvis ingeniøruddannelserne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094