Femern sender flere veje i udbud
Flere af de kommende adgangsveje til byggepladsen på Femern-forbindelsen er nu sendt i EU-udbud og licitation
Begge opgaver er eksempler på, at Femern A/S klør på efter tidsplanen med de fremrykkede aktiviteter, der skal forberede området ved Rødbyhavn til det egentlige anlægsarbejde med den 18 km lange sænketunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden, som går i gang, når anlægsloven vedtages næste år. Færgevej skal føre ned til den kommende tunnelelementfabrik, mens Strandholmsvej skal føre ned til den planlagte camp til tunnel-arbejderne.
Arbejde udskudt
Forlagt Strandholmsvej Nord har været en del af et udbud på et større vejstykke, men fordi arkæologer har fundet nogle ting i området, som skal undersøges nærmere, er arbejdet på en del af strækningen nødt til at udskydes til efter sommerferien en gang.
- Derfor og fordi der er en række tekniske og planlægningsmæssige forhold, der er vigtige for Femern A/S, har vi valgt at bryde opgaven op i flere dele, så vi fortsat kan have fremdrift i vejbyggeriet og udbyder derfor i første omgang Forlagt Strandholmsvej Nord som en separat opgave. Vi har indbudt fire firmaer til at komme med deres bud, siger Henrik Christensen, der er kontraktdirektør i Femern A/S.
Han mener desuden, at både små, mellemstore og store virksomheder har gode muligheder for at komme med på opgaver med Femern-tunnelen, fordi opgaverne har så forskellig karakter og omfang.
Opgaven med Færgevej Øst er et almindeligt EU-udbud. Så her kan alle interesserede virksomheder byde ind, og så vil Femern A/S prækvalificere de fem bedste bud.
Forlængelsen af Færgevej er på 700 meter og skal være cirka syv meter bred med en delstrækning med et ekstra parkeringsspor og i øvrigt en cykel- og gangsti, som skal løbe parallelt med hele vejstykket.
Entreprenøren, som vinder opgaven, skal samtidig etablere en ledningsrende til forsyningsledninger og forlænge en eksisterende afvandingskanal.